بیل مکانیکی کششی یا دراگلاین چیست؟ | سفارش انواع بیل مکانیکی

در این مقاله قصد داریم (نحوه عملکرد،مزایا و نحوه سفارش بیل مکانیکی کششی یا دراگلاین ) را شرح دهیم.

پس تا اخر این مقاله با ما همراه باشید، تا اطلاعات کافی در باره ی (Dragline Excavator) را داشته باشید.

بیل مکانیکی کششی یا دراگلاین چیست؟

بیل مکانیکی کششی یا دراگلاین (Dragline Excavator) نوعی ماشین سنگین است که برای حفاری و عملیات معدنکاری استفاده می‌شود. بوم طویل و تنوع در ظرفیت جام آن، کاربرد این ماشین را تا حد زیادی افزایش داده است. اپراتور دراگلاین جام بیل را بـه محل حفاری پرتاب کرده و در حین کشیدن آن به سمت ماشین آن را از خاک پر می‌نماید.

به‌طورکلی یک بیل مکانیکی پرقدرت تا ظرفیت حدود دو مترمکعب را می‌توان با تعویض تیرک اصلی و جام بیل آن با تیرک اصلی و جام بیل کششی، به دراگلایـن تبـدیل نمود. خاطرنشان می‌سازد راندمان بیل کششی ۷۵ تا ۸۰ درصد بیل مکانیکی می‌باشد.

دراگلاین یا بیل مکانیکی کششی ( Dragline ) , ساختاری همانند یک جرثقیل دارد که در انتهای بوم آن‌یک جام با سیستم‌های کابل بندی متفاوت با جرثقیل، متصـل شده است.

بخوانید: دستگاه دریل واگن حفاری چیست؟

دراگلاین ، برای انجام عملیات حفاری و گودبرداری ماشین‌آلات متنوعی وجود دارد که نوع و اندازه آن بر اساس نوع کار و شرایط منطقه‌ای تعیین می‌گردد. یکی از انواع این ماشین‌آلات دراگلاین می‌باشد که معمولاً برای حفاری نهرها، کانال‌ها و نیز عملیات خاک‌برداری در فواصل دور که دسترسی به آن سخت می‌باشد، استفاده می‌شود. این ماشین بدون اینکه وارد گودال حفـاری شـود، بـا قرار گرفتن در سطح زمین طبیعی به‌راحتی می‌تواند مشغول عملیات گودبرداری در گودال شود. همچنین این ماشین قادر به انجام عملیـات حفـاری در زیر سطح آب نیز می‌باشد که مزیت بزرگی برای این ماشین است.

این ماشین پس از برداشت مصالح از محل حفاری، مصالح را با یک حرکت به داخل کامیون و یا هر نقطه دیگری تخلیه می‌کند. در مواقعی که خاک کانال یا گودال حفـاری بـرای حرکـت ماشین‌آلات سنگین مانند کامیون مناسب نباشد، می‌توان بدون ورود کامیون به گودال، مصالح حاصل از حفاری را بـارگیری کـرد.

دراگلاین چیست؟

کاربرد بیل مکانیکی کششی

  • حفاری در زیر سطح آب
  • حفاری در سرباره‌ها، خاکستر، زغال‌سنگ یا دیگر مواد سبک
  • عملیات حفاری در زمین‌های وسیع و با سختی کم
  • عملیات حفاری در فواصل ۱۵ تا ۳۰ متر دورتر از ماشین، در خاک‌های ناپایدار که امکان نزدیک شدن ماشین به محل حفاری وجود نداشته باشد
  • انجام عملیات حفاری در سطوح بالاتر از سطح اتکا ماشین تا سطوح خیلی پائین‌تر از سطح اتکا ماشین
  • گودبرداری کانال‌هایی که نیاز به برآمدگی طرفین نداشته و زوایای کناره‌های جانبی کانال به هراندازه که به‌طور طبیعی قرار گیرند، مجاز باشد.

جام (Bucket)

جام (Bucket) در دراگلاین‌ها یکی از اجزای اصلی است که برای جمع‌آوری و جابجایی مواد مختلف مانند خاک، سنگ، زغال‌سنگ و دیگر مواد معدنی استفاده می‌شود. جام‌ها بر اساس طراحی و کاربرد به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند: جام مشبک و جام غیرمشبک.ر

انواع جام

جام مشبک (Slotted or Perforated Bucket)

  • دارای سوراخ‌ها یا شکاف‌هایی در بدنه است.
  • طراحی شده برای جداسازی مواد ریز از مواد درشت، به ویژه در شرایطی که نیاز به جداسازی ماسه، گل و لای یا مواد ریزتر از سنگ‌ها و قطعات بزرگتر باشد.
  • معمولاً سبک‌تر از جام‌های غیرمشبک است.

جام غیر مشبک (Solid or Closed Bucket)

  • بدنه جام کاملاً بسته و بدون سوراخ یا شکاف است.
  • طراحی شده برای جابجایی مواد سنگین و فشرده.
  • معمولاً قوی‌تر و مقاوم‌تر از جام‌های مشبک است.

امتیاز جام مشبک در آن است که آب را تخلیه کرده و سبک میشود و برتری جام غیر مشبک حفظ ریز دانه ها میباشد. این جامها به نوبت خود میتوانند دندانه دار و بدون دندانه باشند.

انواع دراگلاین

انواع دراگلاین بر اساس نوع جام و نوع کاربرد

برای تعیین جام مناسب و نوع دراگلاین متناسب با جام، میزان سختی، نوع کار و کارایی ماشین بسیار مؤثر می‌باشد. دسته‌بندی بر اساس نوع و سختی کار به شرح زیر می‌باشد:

نوع  I  (کارهای سبک)
نوع  II (کارهای متوسط)
نوعِ III (کارهای سنگین)

قسمت های اصلی دراگلاین

  1. کابل بالا برنده تیر اصلی
  2. کابل بالا برنده جام
  3. شاه تیر اصلی (بوم)
  4. اتاقک فرمان
  5. جام
  6. زنجیر بالا برنده
  7. وزنه تعادل
  8. کابل تخلیه
  9. کابل کششی

سفارش انواع بیل مکانیکی از سی ان سی ترانزیت

بیل مکانیکی کششی بر اساس نوع شاسی

  • شاسی چرخ زنجیری

دراگلاين نصب شده روي شاسي چرخ زنجيري ميتواند روي سطح زمين هايي كـه بـراي حركت دراگلاين نوع چرخ معمولي و نصب شده روي كاميون سست هستند، كار كنند. سرعت اين نوع دراگلاين نسبت به انواع ديگر كمتر بوده و سرعت آن در حدود ۱/۶ كيلومتر بر ساعت است و براي انتقال آن از يك پروژه بـه پـروژه ديگـر از دسـتگاه هاي حمـل كننده استفاده ميشود.

  • شاسی چرخ لاستیکی

دراگلاين نصب شده روي شاسي چرخ لاستيكي ميتواند با سرعتي در حدود ۵۰ كيلومتر بر ساعت حركت نمايد، ولي نميتواند مانند دراگلاين نصب شده روي شاسي چرخ زنجيري، بر روي خاك هاي سست به راحتي حركـت كند.

  • دراگلاین نصب شده بر روی کامیون

خصوصيات اين نوع دراگلاين همانند دراگلاين با شاسي چرخ لاستيكي مي باشـد.

لازم به ذكر است كه فشار وارد بر زمين توسط دراگلاين چرخ زنجيري بين ۰٫۳۵ تا ۰٫۷ كيلوگرم بر سانتيمتر مربع و دراگلايـن چرخ لاستيكي بين ۱٫۷۵ تا ۳٫۵  كيلوگرم بر سانتيمتر مربع است.

عملکرد بیل مکانیکی کششی در انواع سنگ و خاک

با توجه به اينكه دراگلاين همانند سايرماشينآلات حفاري متحرك نميباشد و با استقرار در يك جاي معين عمليات گودبرداري را انجام ميدهد، لذا همانند ساير ماشين آلات حفاري نميتوان عملكرد آن را به صورت دقيق در انواع خاك و سنگ محاسـبه نمـود . بـا اين حال كارايي عملياتي دراگلاين در عمل به ندرت از ۸۰ درصد تجاوز ميكند. بازده اين ماشـين در خـاك سسـت معمـولي، ماسـه سست و شن ۰/۸ ودر تكه سنگ هاي ساييده و خرده سنگ ۰/۵ ميباشد.

 جدول پایین دراگلاين در مصالح مختلـف را نشان ميدهد

سی ان سی ترانزیت

نحوه ثبت سفارش بیل مکانیکی کششی

می‌توانید برای خرید بیل مکانیکی دراگلاین به فروشگاه ما sales.cnctransit.ir  مراجعه کنید.
این فروشگاه یکی از وب‌ سایت‌های فروش دستگاه‌ های صنعتی در ایران می‌باشد و بیل مکانیکی کششی یا دراگلاین نیز یکی از محصولات موجود در آن می‌باشد. قبل از خرید دستگاه، بهتر است از قابلیت‌ها و مزایای آن که در مقاله به آن اشاره شد. آگاهی داشته باشید و با مشاوران فنی سایت فروشگاهی ما مشورت کنید. همچنین، قیمت دستگاه و شرایط خرید را نیز باید قبل از خرید بررسی کنید.

ما در سی ان سی ترانزیت خدمات خرید خارجی، حمل بین المللی و واردات دستگاه آلات صنعتی را بصورت کامل از لحظه بارگیری در مبدا تا استقرار در محل مورد نظر شما را انجام میدهیم. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

به این پست امتیاز دهید !

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X