دستگاه اکسترودر صنایع غذایی چیست؟ cnctransit.ir

دستگاه اکسترودر صنایع غذایی | نحوه عملکرد+مزایا

در این مقاله، کاربرد، عملکرد ، مزایا و سفارش دستگاه اکسترودر صنایع غذایی را شرح خواهیم داد.

دستگاه اکسترودر صنایع غذایی چیست؟

دستگاه اکسترودر صنایع غذایی یک تجهیز پرکاربرد است که برای تولید محصولات غذایی مانند آجیل، ماکارونی، پفک، آرد سوخاری، صبحانه‌ها و بسیاری دیگر از محصولات استفاده می‌شود. اکسترودر عملیاتی است که با استفاده از فشار بالا و دمای بالا، مواد خام را در ابعاد مختلف و شکل‌های متنوعی تبدیل می‌کند.

علاوه بر این، دستگاه اکسترودر به دلیل امکان کنترل دقیق فرایند تولید و تنوع در محصولات نهایی، به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات در صنایع غذایی محسوب می‌شود.

کاربرد دستگاه اکسترودر در صنایع غذایی :

دستگاه اکسترودر در صنایع غذایی برای تولید محصولاتی مانند انواع آجیل، تنقلات، اسنک‌ها، نان‌ها، رشته‌ها، پفک، کره بادام‌زمینی، سوسیس و کالباس، آرد سوخاری و … به کار می‌رود.

این دستگاه به منظور تولید محصولات با خواص فیزیکی و شیمیایی ویژه مانند ترکیبات چربی، رنگ، طعم و بافت مشخص، از جمله خواصی که برای افزایش میزان قابلیت حل پذیری، پخت و هضم محصولات غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حالت کلی اساس کار همه انواع این دستگاه شبیه به یکدیگر است. به این صورت که در همه آن‌ها،‌ گرانول‌ های دانه‌ای شکل، داخل قیف مخزن ریخته می‌شود سپس از آن‌جا به قسمت انتهایی دستگاه منتقل شده و در نهایت مواد به شکل مذاب از دهانه این دستگاه خارج شده و وارد قالب مورد نظر می‌شود.

 

کاربرد دستگاه اکسترودر در صنایع غذایی؟

در صنعت، اکسترودرها به صورت گسترده ای استفاده می شوند و به دلیل امکانات و ویژگی های متفاوت، به چندین نوع تقسیم می شوند.

برخی از انواع اکسترودرها و کاربردهای آنها در صنعت عبارتند از:

  1. اکسترودر غذایی : کاربرد اصلی این دستگاه در تولید محصولات غذایی است مانند پفک، سیاله، کره، بیسکویت، آجیل، نان و…
  2. اکسترودر پلاستیک : این دستگاه برای تولید قطعات پلاستیکی استفاده می شود، مانند لوله های پلاستیکی، پنجره ها، درب ها، پوشش های بیرونی و داخلی خودرو و غیره .
  3. اکسترودر فلزی : در تولید قطعات فلزی مورد استفاده قرار می گیرد مانند مواد فولادی، آلومینیوم و مسی.
  4. اکسترودر روی : در تولید مواد پوششی برای صفحات فلزی و تولید فرش های روی کاربرد دارد.

نوعی دیگر از این دسته‌‌بندی بر اساس نحوه عملکرد آن‌ها است که به عنوان اکسترودرهای داغ و سرد شناخته شده‌اند. و نوعی دیگر از دسته‌بندی اکسترودرها با توجه به روش ساخت دستگاه صورت گرفته که شامل اکسترودرهای ساده و دوقلو است.

  • اکسترودر داغ

نحوه کار این دستگاه به این صورت است که مواد اولیه غذایی جهت تولید، در یک دیگ با بدنه دوجداره که بخار در آن جریان دارد ریخته می‌شود یا به عبارتی در یک مخزن دوجداره مارپیچی، تحت تاثیر حرارت و گرما قرار می‌گیرد. گاهی اوقات برای حرارت ‌دهی به مخازن، از جریان القایی الکتریکی استفاده می‌شود. به این صورت که با ایجاد اصطکاک بین محصولات،‌ محفظه مارپیچ و دنده‌های تعبیه شده در داخل مخزن، گرما تولید می‌شود.

در این حالت به دلیل تراکم ناشی از افزایش قطر مارپیچ و کم شدن تعداد خانه‌های مارپیچ، فشار ایجاد می‌شود. معمولا برای اعمال فشار بیشتر، از مخازنی که داخل آن مارپیچ‌هایی با قطر کاهش دهنده نصب شده است، استفاده می‌شود. قرار دادن یک سری محدودیت در پله‌های مارپیچ نیز باعث اعمال فشار بیشتر خواهد شد.‌ این مدل برای تولید گرانول پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد که به آن‌ها اکسترودر گرانول گفته می‌شود.

کاربرد مدل داغ در صنایع غذایی

از این دستگاه در تولید صنایع غذایی پفکی استفاده می‌شود. زیرا برای تولید محصولات پف کرده، باید از فشار زیاد و یک منفذ کوچک استفاده کرد. بنابراین می‌توان گفت در تولید انواع پفک‌ها این نوع اکسترودر کاربرد دارد. در فرآیند تولید پفک، هنگامی که پفک از داخل منافذ خارج می‌شود، به طور ناگهانی از فشار وارد بر آن کاسته می‌شود، در نتیجه رطوبت حاصل از محصولات، به شکل بخار و گاز بیرون می‌آید. این فرآیند باعث می‌شود که محصول تولیدی سبک و دارای حجم زیادی باشد. در این روش تولید، درصد تصعید یا فرازش توسط فشار دمای به وجود آمده در دستگاه و همچنین خواص  رئولوژیکی ماده غذایی تحت کنترل قرار می‌گیرند.

 

  • اکسترودرهای سرد

در انواع اکسترودر سرد، محصولات قبل از انجام فرآیند پخت بر روی آن‌ها، به شکل نواری درمی‌آیند سپس پفکی یا حجیم می‌شوند. درون مدل سرد، دنده‌های عمیقی تعبیه شده است و نحوه کار آن‌ها به این صورت است که مواد با سرعت ملایم درون مخزن صافی در حال حرکت هستند تا اکسترود شوند. از این نوع اکسترودر در تولید خمیرهای شیرین و نیز انواع ماکارونی استفاده می‌شود.

کاربرد مدل سرد در صنایع غذایی

اکسترودر سرد یکی از تکنولوژی‌های مورد استفاده در صنایع غذایی است که برای تولید مواد غذایی با خواص مکانیکی و حسی بهتر و کاهش تلفات مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه به برخی از کاربردهای مدل سرد در صنایع غذایی اشاره می‌کنیم:

۱- تولید محصولات با خواص حسی و ظاهر بهتر: در اکسترودر سرد، به دلیل عدم نیاز به استفاده از دمای بالا، مواد مختلف تولید شده با این روش می‌توانند خواص حسی و ظاهری بهتری داشته باشند.

۲- تولید محصولاتی با قدرت جذب آب پایین: در اکسترودر سرد، به دلیل استفاده از فشار بالا، محصولاتی تولید می‌شوند که قدرت جذب آب پایینی دارند. این خصوصیت باعث می‌شود که محصولات بیشترین طول عمر را داشته باشند.

۳- تولید محصولاتی با اندازه ذرات کنترل شده: در اکسترودر سرد، می‌توان با کنترل شرایط فرآیند، اندازه ذرات تولید شده را کنترل کرد.

 

مزایای اکسترودر سرد و گرم در صنایع غذایی

  مزایا اکسترودر سرد :

  • حفظ ویژگی‌های غذایی : در اکسترودر سرد، درجه حرارت بسیار پایینی به کار می‌رود. و این امر باعث حفظ ویژگی‌های غذایی محصول می‌شود، از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی.
  • حفظ مزه و رنگ : در این نوع از اکسترودر، مزه و رنگ مواد تغذیه‌ای در محصول حفظ می‌شود.
  • کاهش ضایعات : با استفاده از اکسترودر سرد، ضایعات در مقایسه با روش‌های دیگر کاهش می‌یابد.

  مزایا اکسترودر گرم :

  • افزایش مقاومت محصولات: با استفاده از اکسترودر گرم، می‌توان محصولاتی با مقاومت و سختی بیشتری تولید کرد که از روش‌های سنتی تولید نمی‌شود.
  • بهبود ویژگی‌های حسی: با استفاده از اکسترودر گرم، می‌توان ویژگی‌های حسی محصولات را بهبود بخشید و طعم، بو، رنگ و بافت بهتری به محصولات داد.
  • کاهش زمان تولید: با استفاده از اکسترودر گرم، زمان تولید محصولات کوتاه شده و می‌توان به صورت انبوه و سریع تر تولید کرد.

 

نحوه سفارش دستگاه اکسترودر صنایع غذایی در sales.cnctransit.ir

نحوه سفارش و خرید دستگاه اکسترودر صنایع غذایی

می‌توانید برای خرید دستگاه اکسترودر صنایع غذایی به فروشگاه ما sales.cnctransit.ir  مراجعه کنید.

این فروشگاه دستگاه اکسترودر یکی از وب‌سایت‌های فروش دستگاه‌های صنعتی در ایران می‌باشد. و دستگاه اکسترودر صنایع غذایی نیز یکی از محصولات موجود در آن می‌باشد. قبل از خرید دستگاه، بهتر است از  قابلیت‌ها و مزایا و معایب آن که در مقاله به آن اشاره شد آگاهی داشته باشید و با مشاوران فنی سایت فروشگاهی ما مشورت کنید. همچنین، قیمت دستگاه و شرایط خرید را نیز باید قبل از خرید بررسی کنید.

جمع بندی

دستگاه اکسترودر به دلیل قابلیت تولید محصولات با کیفیت بالا و همچنین افزایش سرعت و کارایی در تولید، از اهمیت بالایی در صنایع غذایی برخوردار است.علاوه بر این، محصولاتی که توسط این دستگاه تولید می‌شوند، عمر مفید بیشتری نیز دارند. با توجه به اهمیت دستگاه اکسترودر در صنایع غذایی، توسعه و بهبود این دستگاه همواره مورد توجه تولیدکنندگان قرار گرفته است.

ما در سی ان سی ترانزیت خدمات خرید خارجی، حمل بین المللی و واردات دستگاه آلات صنعتی را بصورت کامل از لحظه بارگیری در مبدا تا استقرار در محل مورد نظر شما را انجام میدهیم. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

به این پست امتیاز دهید !

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد رای: 4

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X