دستگاه برش اسپارک سی ان سی

اگر بخواهیم در میان دستگاه‌های برشکاری، که در حوزه تولید، کاربرد زیادی دارند به نمونه‌های پرکابردی اشاره کنیم؛ دستگاه برش اسپارک CNC، از مهم‌ترین مدل‌ها محسوب می‌شود. 

 

دستگاه برش اسپارک سی ان سی چیست؟

اسپارک که به آن تخلیه‌ی الکتریکی هم گفته می‌شود، روشی است که در آن ابزار و قطعه را در فاصله‌ از هم قرار می‌دهند. سپس گازی میان آن‌ها جریان می‌یابد و جرقه را ایجاد می‌کند. این جرقه عمل تراش را انجام می‌دهد. آنچه باعث پیدایش این روش شد استحکام بالای فلزات و مقاومتشان در برابر گرما بود که مهندسین را بر آن داشت تا نیاز به انواع خاصی از ماشین‌کاری پیدا کنند. یکی از آن‌ها ماشین‌کاری تخلیه‌ی الکتریکی با دستگاه اسپارک است.

نمونه دستگاه برش اسپارک سی ان سی

 

معرفی دستگاه برش اسپارک سی ان سی

 

انواع دستگاه اسپارک سی ان سی

سه نوع مختلف از ماشین‌های تخلیه الکتریکی وجود دارد:

  1. ماشین‌های تخلیه الکتریکی وایرکات (Wire Cutting EDM)

در این روش از سیم‌های نازک برای برش اشیا استفاده می‌شود. در اینجا سیم به عنوان الکترود استفاده می‌شود. روشی دقیق و مقرون به صرفه برای برشکاری فلزات است. خصوصاً در مواردی که لازم است قطعه فلزی بدون فشار و استرس برش داده شود، به دلیل ماهیت این روش که در آن هیچ تماس و نیرویی به قطعه وارد نمی شود، از وایرکات جهت انجام برش استفاده می شود.

 

  1. ماشین‌های تخلیه الکتریکی مته‌ای (Sinker EDM)

روش سنتی ماشین تخلیه الکتریکی است مته تحت عنوان Ram EDM نیز شناخته می‌شود. با استفاده از این روش می‌توان اشکال پیچیده‌ای ایجاد کرد. این روش نیازمند الکترود است (که معمولا از گرافیت یا مس ایجاد شده) که از قبل به شکل مورد نظر ساخته شده باشد و بعد الکترود در داخل ماده قرار می‌گیرد.

 

  1. ماشین‌های تخلیه الکتریکی سوراخ‌کاری (Hole Drilling EDM)

این روش برای حفاری به کار می‌رود. این نوع از ماشین تخلیه الکتریکی قادر است سوراخ کوچک و عمیقی در قیاس با روش‌های متداول حفاری ایجاد کند. در این روش، الکترودها لوله‌مانند هستند و مایع دی‌الکتریک از این الکترودها تغذیه می‌کند. مزایای این روش عبارتند از:

  • نرخ ماشین‌کاری وابسته به سختی قطعه کار نبوده و متناسب با نقطه ذوب قطعه‌ کار است و بنابراین موادی که قابلیت ماشین‌کاری کمی دارند مثل کاربیت‌های سمانته و فولادهای ابزاری آبکاری شده را می‌توان ماشین‌کاری کرد که این ماشین‌کاری بدون پلیسه است .
  • اغلب می‌توان قطعات با شکل پیچیده را ماشین‌کاری کرد.
  • به این علت که تماسی بین قطعه کار و الکترود وجود ندارد ایجاد دیواره های نازک و اشکال ظریف ممکن می‌شود .
  • ایجاد فرورفتگی و یا برآمدگی‌های نامتقارن که توسط ابزارهای رایج براده‌برداری امکان‌پذیر نیست با وجود ماشین تخلیه الکتریکی ممکن می‌شود.
  • ماشین‌کاری روی فلزات اغلب سخت و غیرممکن است اما با ماشین تخلیه الکتریکی این امکان مهیا می‌شود.
  • معایب این روش آلودگی محیط زیست به دلیل استفاده از مواد نفتی به عنوان مایع دی الکتیریک، اپراتوری سخت، قیمت بالای آن نسبت به روش‌های سنتی، سرعت پایین ماشین‌کاری به این روش.

 

برند های مطرح دستگاه دستگاه برش اسپارک سی ان سی در جهان

از جمله مشهورترین برند های تولید کننده این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ما در سی ان سی ترانزیت خدمات خرید خارجی، حمل بین المللی و واردات دستگاه آلات صنعتی را بصورت کامل از لحظه بارگیری در مبدا تا استقرار در محل مورد نظر شما را انجام میدهیم. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

به این پست امتیاز دهید !

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X