وکیوم چیست بسته بندی چیست

دستگاه بسته بندی وکیوم چیست؟

دستگاه بسته بندی وکیوم ( Vacuum Packaging Machine) یک دستگاه صنعتی است که با استفاده از فناوری وکیوم، محصولات را به صورت خالص و بدون هوا، در بسته‌بندی های مناسب بسته‌بندی می‌کند. در این روش، با از بین بردن هوا و ساخت فضایی بدون هوا در داخل بسته، عمر مفید محصولات بسیار طولانی‌تر می‌شود. این دستگاه برای بسته‌بندی محصولاتی مانند گوشت، ماهی، میوه‌ها، سبزیجات، قطعات الکترونیکی، دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، و غیره استفاده می‌شود. علاوه بر طولانی شدن عمر مفید محصول، استفاده از دستگاه بسته‌بندی وکیوم، باعث حفظ عطر، طعم، و مواد مغذی محصولات نیز می‌شود.

بسته‌بندی وکیوم، همچنین برای اهداف تجاری و بازاریابی نیز استفاده می‌شود. این روش، بسته‌بندی را به یک محصول ارزشمند تبدیل می‌کند و مشتریان را با کیفیت و شکل ظاهری محصولات جذب می‌کند.

در کل، دستگاه بسته‌بندی وکیوم، به عنوان یک راه حل موثر و کارآمد برای حفظ کیفیت و بسته‌بندی محصولات به شمار می‌رود.

دستگاه بسته بندی وکیوم مواد غذایی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

برای دریافت مجوزهای بسته بندی مواد غذایی، شرط اول استاندارد بودن دستگاه‌هاست. یکی از موارد مهم در این خصوص داشتن بدنه استیل و قابل شستشو می‌باشد. کلیه انواع دستگاه وکیوم پرس معرفی شده در این مطلب دارای بدنه استیل و قابل شستشو هستند.

مورد دوم در خصوص دستگاه پرس مواد غذایی امکان تزریق گاز می‌باشد. لازم به ذکر است، دستگاه های ارائه شده در این مطلب همگی قابلیت اضافه کردن کپسول گاز نیتروژن و ازت را دارا هستند.

 

امکان تزریق چه گازهایی به بسته بندی وکیوم مواد غذایی وجود دارد؟

تمام صنایع بسته بندی در جهان برای ماندگاری بالاتر و به تاخیر انداختن شروع عملکرد باکتری‌ها در بسته‌بندی، از گازهای ازت و نیتروژن برای پرکردن فضای بسته بندی استفاده میکنند. نکته مهم در این خصوص، استفاده از گاز ازت و گاز نیتروژن با خلوص بسیار بالاست. زیرا در غیر این صورت احتمال وجود عوارض منفی وجود دارد.

لذا در صورتیکه قصد استفاده از این دستگاه به عنوان دستگاه وکیوم غذا را دارید باید به چند فاکتور اساسی، یعنی اطمینان از داشتن قابلیت تزریق گاز، کیفیت تخلیه هوا و در نهایت کیفیت تزریق آن توجه نمایید.

دستگاه بسته بندی دوخت بالشی (Flow Wrap) چیست؟

 

چه مدل‌هایی از دستگاه بسته بندی وکیوم وجود دارد؟

همانطور که در ابتدا مطلب به آن اشاره نمودیم. دستگاه وکیوم بسته بندی در انواع مختلفی تولید و روانه بازار شده است. هر کدام از این دستگاه ها دارای یک سری قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلف هستند که هر کدام را مناسب استفاده جهت بسته بندی طیف به خصوصی از مواد و محصولات می‌نماید.

 

انواع دستگاه بسته بندی وکیوم عبارتند از:

  • دستگاه بسته بندی وکیوم دستی
  • دستگاه بسته بندی وکیوم رومیزی
  • دستگاه بسته بندی Vacuum ایستاده
  • دستگاه بسته بندی Vacuum دوکابین

در ادامه مطلب قصد داریم هر کدام از دستگاه‌های نام برده شده را معرفی نموده و شما را با قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و کاربردهای هر کدام آشنا نماییم.

دستگاه بسته بندی Vacuum رومیزی:

دستگاه وکیوم رومیزی از دیگر دستگاه‌های بسته بندی وکیوم می‌باشد. این دستگاه به نسبت دستگاه وکیوم دستی از وزن و ابعاد بزرگ‌تری برخوردار است. بزرگ‌ترین قابلیت این دستگاه وکیوم و بسته بندی محصول به صورت خودکار است. جهت انجام عملیات وکیوم و دوخت تنها کافی است، محصول را درون دستگاه قرار داده و تنظیمات مورد نیاز را انجام دهید. سپس درب دستگاه را بسته و منتظر بمانید تا محصول وکیوم و بسته بندی شود.

دستگاه بسته بندی Vacuum ایستاده :

مزیت اصلی دستگاه بسته بندی سیل وکیوم ایستاده در داشتن چرخ‌هایی برای جابجایی راحت تر است. وجود چرخ با توجه به وزن بالای دستگاه های بسته بندی وکیوم یکی از ضروریات این دستگاه‌هاست. تمامی دستگاه های وکیوم بایستی برای شستشوی کامل دارای بدنه استیل بوده و به آسانی قابلیت جابجایی داشته باشند. همچنین این دستگاه قابلیت تنظیم میزان تزریق گاز به بسته بندی را نیز دارد.

دستگاه بسته بندی Vacuum دوکابین :

اصلی ترین مزیت وکیوم دوکابین در سرعت بسته بندی به دلیل بسته بندی همزمان در دو کابین است. دستگاه بسته بندی وکیوم دوکابین با داشتن 4 فک دوخت 60 سانتی امکان این را میدهد که به طور همزمان در یک کابین بسته ها را چیده و در کابین مجاور عملیات وکیوم را انجام دهید. به همین دلیل معمولاً از این دستگاه جهت مصارف صنعتی و نیمه صنعتی استفاده می‌شود و به دستگاه وکیوم صنعتی نیز معروف است.

دستگاه بسته بندی Vacuum دستی :

دستگاه بسته بندی وکیوم دستی یک دستگاه کوچک و قابل حمل است که برای بسته بندی مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، الکترونیکی و سایر محصولات استفاده می‌شود. در این دستگاه، محصول در داخل یک پلاستیک وکیوم پک قرار می‌گیرد و سپس هوای داخل آن با استفاده از یک پمپ وکیوم، از بین می‌رود. این باعث حفظ طولانی مدت تازگی و ماندگاری محصولات می‌شود. دستگاه بسته بندی وکیوم دستی برای استفاده در خانه، محل کار، کمپینگ، ماهیگیری و سایر مکان‌هایی که به یک دستگاه قابل حمل نیاز است، مناسب است. همچنین، این دستگاه برای بسته بندی محصولاتی که به صورت حجیم نیستند و بسته بندی‌شان به راحتی با دست قابل انجام است، بسیار مفید است.

 

به چه مواردی در هنگام خرید دستگاه وکیوم دقت کنیم؟

نکاتی در رابطه با خرید دستگاه Vacuum خانگی

قبل از خرید دستگاه بسته بندی وکیوم خانگی دقت کنید که با توجه به وزن بالای دستگاه های وکیوم، امکان جابجایی آنها در مدل های رومیزی سخت می‌باشد. برای مدل‌های خانگی و یا کارگاهی در صورتی که تعداد بسته بندی در طول یک شیفت کم باشد، منطقی ست که از همان مدل‌های دستگاه وکیوم رومیزی و ایستاده استفاده نمایید.

پمپ خلاء دستگاه Vacuum :

بایستی گفت مهم ترین قطعه در دستگاه های وکیوم، دینام و یا پمپ خلاء میابشد. بایستی قبل از خرید دستگاه وکیوم از سلامت این پمپ و همچنین گارانتی آن تا مدت معلوم اطمینان حاصل کنید. معمولا در مدل‌های وکیوم دست دوم و یا کارکرده، این پمپ دچار اشکال و یا عملکرد ضعیف می‌باشد.

جنس بدنه دستگاه وکیوم :

به دلیل نیاز به شستشو در دستگاه‌های بسته بندی و همچنین لزوم استیل بودن بدنه دستگاه ها برای اخذ مجوز بهداشت، بایستی قبل از سفارش خرید دستگاه بسته بندی Vacuum از استیل بودن بدنه آن اطمینان حاصل کنید.

تزریق گاز دستگاه سیل وکیوم :

یکی از ضروری‌ترین نکات در خصوص فروش دستگاه بسته بندی وکیوم اطمینان از امکان تزریق گاز به آن است. برای تزریق گاز در مدل‌های رومیزی، ایستاده و دوکابین Hualian تنها نیاز به کپسول جداگانه برای گاز دارید. همچنین مدل‌های دستگاه وکیوم برند Hualian دارای نشانگر دیجیتال برای تنظیمات میزان تزریق گاز هستند.

چند نمونه از محصولات معرفی شده به عنوان دستگاه‌های بسته بندی زیر کاربردی می‌باشند:

خشکبار/ زیتون / خرما / آلو / زعفران / خشکبار / حبوبات /  کالباس / پسته /  لواشک / حبوبات / پلاستیک خانگی

 

مزایا و معایب

مزایای دستگاه بسته بندی Vacuum

  • حفظ طولانی مدت تازگی و ماندگاری محصولات: با حذف هوای داخل بسته بندی وکیوم، میزان اکسیژن در محصول کاهش می‌یابد و به‌دلیل کاهش اکسیداسیون ، ماندگاری و تازگی محصولات به طولانی‌ترین مدت حفظ می‌شود.
  • کاهش فضای مورد نیاز برای نگهداری محصولات: با حذف هوا و فشرده‌سازی محصول، حجم آن کاهش می‌یابد و فضای مورد نیاز برای نگهداری محصولات به‌دلیل این موضوع کاهش پیدا می‌کند.
  • حفظ شکل و طعم محصولات: در بسته‌بندی وکیوم، برخلاف دیگر روش‌های بسته‌بندی، محصول به صورت فشرده و محکم درون بسته‌بندی قرار می‌گیرد و شکل و طعم اصلی محصول حفظ می‌شود.

معایب دستگاه بسته بندی Vacuum

  • محدودیت در اندازه و حجم محصولات: با توجه به اندازه محدود پلاستیک‌های وکیوم پک، ممکن است محدودیتی در اندازه و حجم محصولات بسته‌بندی شده باشد.
  • قیمت بالای دستگاه: دستگاه‌های بسته‌بندی وکیوم معمولا قیمت بالایی دارند و به‌خصوص برای کسانی که برای استفاده شخصی یا در منزل از آن استفاده می‌کنند، قیمت بالا ممکن است چالش باشد.
  • نیاز به تخصص و دانش فنی: برای استفاده از دستگاه‌های بسته‌بندی وکیوم به‌درستی، نیاز به دانش فنی و تخصصی درباره‌ی اصول کار آن دارید.

نحوه سفارش و خرید دستگاه بسته بندی وکیوم cnctransit.ir

نحوه سفارش و خرید 

می‌توانید برای خرید دستگاه بسته بندی وکیوم به فروشگاه ما sales.cnctransit.ir  مراجعه کنید.

این فروشگاه یکی از وب‌سایت‌های فروش دستگاه‌های صنعتی در ایران می‌باشد و دستگاه بسته بندی وکیوم نیز یکی از محصولات موجود در آن می‌باشد. قبل از خرید دستگاه، بهتر است از  قابلیت‌ها و مزایا و معایب آن که در مقاله به آن اشاره شد آگاهی داشته باشید و با مشاوران فنی سایت فروشگاهی ما مشورت کنید. همچنین، قیمت دستگاه و شرایط خرید را نیز باید قبل از خرید بررسی کنید.

 

سخن پایانی و نتیجه گیری

می‌توان نتیجه گرفت که این دستگاه یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای بسته‌بندی محصولات است. با استفاده از این دستگاه می‌توان ماندگاری، تازگی و کیفیت محصولات را بهبود بخشید و فضای لازم برای نگهداری آن‌ها را کاهش داد. البته برای استفاده بهتر و بهینه از دستگاه بسته بندی Vacuum نیازمند دانش فنی و تخصصی هستید که با آموزش و یادگیری اصول کار آن، می‌توانید به‌راحتی از این دستگاه استفاده کنید. در کل، دستگاه بسته بندی وکیوم یکی از بهترین گزینه‌ها برای بسته‌بندی محصولات است و برای کسب و کارهایی که به تولید و بسته‌بندی محصولات پرداخت می‌کنند، این دستگاه ابزاری اساسی است که می‌تواند به بهبود عملکرد و کیفیت محصولات کمک کند.

ما در سی ان سی ترانزیت خدمات خرید خارجی، حمل بین المللی و واردات دستگاه آلات صنعتی را بصورت کامل از لحظه بارگیری در مبدا تا استقرار در محل مورد نظر شما را انجام میدهیم. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

به این پست امتیاز دهید !

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد رای: 7

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X