پلاستیک تزریق بادی

دستگاه تزریق پلاستیک بادی |نحوه عملکرد+مزایا

در این مقاله، به بررسی کاربرد، عملکرد ، مزایا و سفارش دستگاه تزریق پلاستیک بادی خواهیم پرداخت.

دستگاه تزریق پلاستیک بادی چیست؟

دستگاه تزریق پلاستیک بادی (Blow Molding Machine) یک نوع دستگاه است که برای تولید اشیاء پلاستیکی هوایی مانند بطری‌ها، ظروف، لوله‌ها و سایر قطعات شبیه سازی شده از جمله مواد ضخیم‌تر به کار می‌رود. در فرآیند تزریق پلاستیک بادی، مواد پلاستیکی به صورت نیرومند درون یک قالب شبه کشسانی (Preform) درون دستگاه تزریق پلاستیک قرار می‌گیرند.

سپس، هوا به قالب وارد می‌شود و پیش‌سازه را به شکل نهایی مورد نظر تبدیل می‌کند. پس از این مرحله، قطعه پلاستیکی شکل‌دهی شده را می‌توان از قالب خارج کرد و آن را با پس‌پردازش‌های لازم، مانند برش، جوشکاری، چاپ و تزئینات دیگر، کامل کرد. دستگاه تزریق پلاستیک بادی به طور گسترده‌ای در صنایع مختلف از جمله صنعت بسته‌بندی و تولید لوازم خانگی استفاده می‌شود.

در این روش از دستگاهی به نام «بلومولدینگ» استفاده می شود که انواع مختلفی از آن در بازار موجود است. برخی از آنها به دلیل اتوماتیک بودن، تیراژ تولید را افزایش و نیاز به نیروی انسانی را کاهش می دهند.

تزریق پلاستیک بادی چگونه انجام می‌شود؟

تزریق پلاستیک بادی با دستگاه بلومولدینگ انجام می‌شود. این دستگاه دارای دو قسمت مهم به نامهای «دای هد» و «اکسترودر» است. در بخش اکسترودر مواد بادی پخته می‌شود و به حالت مذاب در می‌آید. سپس به بخش دای هد می‌رود تا از لوله پایین برود. این قسمت برای جلوگیری از بیرون‌زدگی پلاستیک از قالب و شکل دادن به زیر بطری کاربرد دارد.

با کمک دستگاه تزریق پلاستیک بادی می‌توان علاوه بر پلاستیک، موادی از جمله رزین و پلیمر را هم قالب‌گیری کرد. این دستگاه قادر است مواد اولیه را به شکل تیوب در درون حفره‌ها جای دهد. سپس این قسمت با هوای فشرده پر می‌شود تا به شکل حفره قالب درآید. بعد از اینکه خنک و سفت شد، قطعه پلاستیکی توخالی از قالب جدا می‌شود.

ر

نحوه عملکرد تزریق پلاستیک بادی

نحوه کار دستگاه تزریق پلاستیک بادی

قبل از اینکه به نحوه کار با این دستگاه بپردازیم، خوب است با روش‌های قالب‌گیری بادی آشنا شوید. در هر روش به شکل متفاوتی قطعات پلاستیکی تولید می‌شود. این روش‌ها عبارتند از:

  • قالب‌گیری بادی اکستروژن
  • تزریق پلاستیک بادی تزریقی کششی
  • قالب‌گیری بادی تزریقی

 

1.قالب گیری بادی اکستروژن

در این روش تزریق پلاستیک بادی ابتدا مواد اولیه که ذوب شده و به صورت مایع است، به شکل لقمه اکسترود می‌شود. در مرحله بعدی لقمه به داخل قالب ریخته می‌شود و اپراتور دستگاه تزریق باید باد را با فشار داخل آن بدمد. چند دقیقه صبر می‌کند تا پلاستیک در داخل قالب سرد و سفت شود. سپس قطعه پلاستیکی را از قالب جدا می‌کند.

در روش تزریق پلاستیک بادی اکستروژن تولید قطعات پلاستیکی به صورت پیوسته و یا متناوب صورت می‌گیرد. در روش متناوب ابتدا رزوه‌هایی در بالای لقمه ایجاد می‌کنند. حالا لقمه به داخل قالب می‌رود و بعد باد با فشار در آن دمیده می‌شود.

در این روش وزن لقمه ایجاد ضخامت قطعه پلاستیکی را کمی سخت می‌کند. اما سیستم هیدرولیکی این مشکل را برطرف می‌کند. به نحوی که اپراتور می‌تواند با کمک این سیستم خیلی سریع قطعه پلاستیکی را از قالب جدا کند. با این کار، ضخامت دیواره قطعه پلاستیکی به حداقل می‌رسد. این روش برای تولید محصولاتی مثل بطری‌های موادغذایی و شوینده‌ها کاربرد زیادی دارد.

روش دیگر به صورت پیوسته است، مواد اولیه اکسترود و توسط اپراتور در داخل قالب ریخته می‌شود. سپس فشار هوا را در آن میدمد تا نهایتا جسم پلاستیک بادی درست شود.

مزیت این روش تولید قطعات پلاستیکی شامل افزایش سرعت تولید، کاهش هزینه‌ها و قابلیت ایجاد قطعات پیچیده است. البته در این روش استحکام قطعات پلاستیکی کاهش می‌یابد. همچنین این روش تنها برای تولید قطعاتی که تو داخلی هستند، کاربرد دارد.

2.تزریق پلاستیک بادی تزریقی کششی

تزریق پلاستیک بادی به روش تزریقی کششی درست مثل همان روش اکستروژن به دمیدن باد نیاز دارد. البته در این روش قطعه پلاستیکی باید به صورت شعاعی و طولی کش داده شود تا به شکل دلخواه برسد. از این روش تزریق پلاستیک بادی برای تولید قطعات و محصولاتی استفاده می‌شود که به مواد اولیه کشسانی نیاز داشته باشند. در واقع مواد اولیه کشیده می‌شود و بنابراین باید تحمل این کشش را هم داشته باشد تا پاره نشود.

از ویژگیهای تولید قطعات پلاستیکی با این روش می‌توان به سبک و مقاوم بودن محصولات تولیدشده اشاره کرد. اما با این روش تنها محصولات مشخصی تولید می‌شود و محدودیت تولید دارد.

3.قالب گیری بادی تزریقی

یکی دیگر از روش‌های تزریق پلاستیک بادی به صورت تزریق است. این روش برای تولید انبوه محصولات تو داخلی شیشه‌ای و پلاستیکی از جمله ظروف یکبار مصرف کاربرد دارد. در نحوه کار دستگاه تزریق پلاستیک بادی ابتدا لقمه اولیه را با تزریق درست می‌کنند. سپس باد داخل آن دمیده می‌شود. در نهایت جسم پلاستیکی را بعد از سفت و سرد شدن از قالب جدا می‌کنند.

مزیت این روش بالا رفتن دقت برای تولید قطعات پلاستیکی است. همچنین نیروی گیره آن برای قطعات بزرگ بالا می‌رود. محصولاتی که با این روش تولید می‌شود، دوام بالایی دارند. هزینه تولید هم تا حدودی پایین است.

البته تزریق پلاستیک بادی تزریقی مشکلاتی نیز وجود دارد. این روش بیشتر برای تولید قطعات کوچک مناسب است. مصرف انرژی در آن بالا می‌رود و فرآیند دمیدن هم کمی مشکل‌ساز می‌شود.

دستگاه تزریق پلاستیک الکتریکی چیست؟

مزایای این دستگاه

  • تولید شکل های سخت و دقیق قطعات پلاستیکی .
  • قابلیت تولید قطعات پلاستیکی با ویژگی‌های خاص مانند ضخامت دیواره متفاوت و لایه‌بندی چندلایه.
  • سرعت بالا در تولید قطعات پلاستیکی.
  • کاهش هدررفت مواد و انرژی به دلیل استفاده بهینه از فرآیند تزریق بادی.
  • قابلیت تولید به صورت انبوه و افزایش تعداد قطعات تولید در زمان کمتر.
  • کنترل دقیق فشار و دما برای حفظ کیفیت قطعات تولید.
  • انعطاف‌پذیری در انتخاب مواد پلاستیکی برای تولید قطعات.
  • کاهش نیاز به عملیات پس‌پردازش بعد از تزریق بادی، مانند تمیزکاری و تنظیمات دستی.
  • استفاده از سیستم کنترل الکترونیکی برای کنترل دقیق عملکرد دستگاه.
  • امکان تغییر سریع و آسان قالب‌ها و تنوع در تولید قطعات.

 

 

خرید و سفارش دستگاه تزریق پلاستیک

نحوه ثبت سفارش و خرید دستگاه تزریق پلاستیک هیدرولیکی

می‌توانید برای خرید دستگاه تزریق پلاستیک بادی به فروشگاه ما sales.cnctransit.ir  مراجعه کنید.

این فروشگاه یکی از وب‌سایت‌های فروش دستگاه‌های صنعتی در ایران می‌باشد و دستگاه تزریق پلاستیک بادی نیز یکی از محصولات موجود در آن می‌باشد. قبل از خرید دستگاه، بهتر است از قابلیت‌ها و مزایا و معایب آن که در مقاله به آن اشاره شد آگاهی داشته باشید و با مشاوران فنی سایت فروشگاهی ما مشورت کنید. همچنین، قیمت دستگاه و شرایط خرید را نیز باید قبل از خرید بررسی کنید.

 

نکات مهم و نتیجه گیری

اهمیت این دستگاه در صنعت پلاستیک به دلیل مزایا و امکاناتی که به فرآیند تولید می‌افزاید، قابل توجه است. استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک بادی منجر به افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و زمان تولید، تولید قطعات با کیفیت و دقت بالا، و بهبود کنترل فرآیند تولید می‌شود. همچنین، این دستگاه از لحاظ انعطاف‌پذیری در انتخاب مواد پلاستیکی و تغییر سریع قالب‌ها، به تولید قطعات با اشکال و اندازه‌های متنوع امکان می‌دهد.

به طور کلی، دستگاه تزریق پلاستیک بادی به دلیل اهمیت و تأثیر قابل توجهی که در بهبود عملکرد و بهره‌وری در صنعت تولید قطعات پلاستیکی دارد، از ابزارهای حیاتی و ضروری در این صنعت به حساب می‌آید.

 

ما در سی ان سی ترانزیت خدمات خرید خارجی، حمل بین المللی و واردات دستگاه آلات صنعتی را بصورت کامل از لحظه بارگیری در مبدا تا استقرار در محل مورد نظر شما را انجام میدهیم. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

به این پست امتیاز دهید !

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 2

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X