معرفی دستگاه ریخته گری پیوسته

دستگاه ریخته گری پیوسته (مداوم)|مزایا+کاربردها

دستگاه ریخته گری پیوسته : تکنولوژی نوآورانه‌ای برای تولید مداوم و افزایش بهره‌وری

در این مقاله میخواهیم (نحوه عملکرد ، مزایا ، کاربرد و نحوه سفارش) دستگاه ریخته گری مداوم (پیوسته) را شرح دهیم.

دستگاه ریخته گری پیوسته چیست؟

دستگاه ریخته‌ گری پیوسته یا مداوم Continuous Casting Machine (CCM) یک تجهیز مهم در صنعت فولادسازی و صنایع فلزی است. این دستگاه برای تولید نوارهای فولادی و قطعات فلزی بلند مانند بیلت، بلوم، ورق و پروفیل‌ها استفاده می‌شود.

فرآیند دستگاه ریخته گری پیوسته به این صورت است که فلز مذاب به صورت پیوسته و مستقیم از یک قالب ریخته‌گری می‌گذرد تا به شکل نهایی خود برسد. در این فرآیند، فلز مذاب به طور مداوم و بدون توقف از یک لوله قالب می‌گذرد که داخل آن یک سری سیستم‌های خنک‌کننده و کنترل دما قرار دارد. این سیستم‌ها به فلز مذاب اجازه می‌دهند که در طول راه رسیدن به خروجی قالب خنک شده و به شکل جامد تبدیل شود.

 

مراحل دستگاه دایکاست پیوسته : سی ان سی ترانزیت

مراحل دستگاه ریخته گری مداوم

  • جمع آوری مذاب در مخزن دستگاه

در ابتدا فلز مذاب به درون کوره ‌ای ریخته می شود. همین ابتدا لازم است عملیاتی نظیر کنترل ترکیب آلیاژی، گاز زدایی و رساندن مذاب به دمای مطلوب انجام گیرد. سپس فلز مذاب به مخزن (منابع تغذیه) که اولین بخش ریخته‌گری پیوسته هستند، انتقال می یابد. دقت داشته باشید که همواره یک منبع تغذیه آماده برای جایگزین کردن با منبع تغذیۀ ابتدایی لازم است.

  • تصفیه فلز مذاب:

در این مرحله، فلز مذاب تصفیه می‌شود تا از شواغل و آلاینده‌های دیگر پاک شود. فرایندهایی مانند آبکندگی، جداسازی خاکستر و ریخته‌گری توسط جداکننده‌ها و سایر فرایندها برای این منظور استفاده می‌شوند.

  • ریخته‌گری پیوسته:

در این مرحله، فلز مذاب از طریق قالب ریخته‌گری پیوسته عبور می‌کند. قالب ریخته‌گری پیوسته یک سیستم متشکل از لوله‌های خنک‌کننده است که از طریق آن فلز مذاب عبور می‌کند. این لوله‌های خنک‌کننده، فلز را سریعاً خنک کرده و به شکل جامد تبدیل می‌کنند.

  • برش نهایی:

پس از عبور فلز از قالب ریخته‌گری پیوسته، نوار فولادی یا قطعه فلزی مورد نظر بدست می‌آید. در این مرحله، نوار فولادی با طول مورد نظر برش می‌شود. معمولاً از دستگاه‌های برش خودکار استفاده می‌شود.

  • پردازش بعدی:

نوار فولادی یا قطعه فلزی بعد از برش نهایی به مراحل بعدی پردازش می‌شود. این مراحل ممکن است شامل کشش، تقویت، رول‌گذاری، حرارت‌دهی، بررسی کیفیت و پوشش دادن با مواد محافظ و غیره باشد.

مراحل ریخته‌گری پیوسته بسته به نوع فلز و محصول نهایی ممکن است متفاوت باشند. علاوه بر این، دستگاه‌های ریخته‌گری پیوسته می‌توانند برای تولید نوارهای فولادی، بیلت‌ها، بلوم‌ها و قطعات فلزی دیگر استفاده شوند.

برای آشنایی و نحوه سفارش با دستگاه ریخته گری ناپیوسته کلیک کنید.

مراحل دستگاه ریخته گری پس از تولید چگونه می باشد؟

مراحل پس از تولید (CCM)

با توجه به کاربرد کارفرما، مراحل های دیگری نیز می توان روی مقاطع تولیدی ایجاد کرد. برای مثال، لایه ‌های اکسیدی ایجاد شده در سطح مقطع، به کمک فشار آب جدا می ‌شوند. همچنین مقاطع اسلب (تختال)، بیلت و بلوم در طول ‌های مشخصی به کمک هوا برش، بریده می‌ شوند.

از آن جا که شمش ها معمولا محصول نیمه تمام هستند، همواره پس از ریخته گری تحت فرایندهای مختلف مکانیکی نورد ، پتک کاری، مفتول کشی و … قرار می گیرند. در بسیاری از واحدهای تولیدی دیده می شود که شمش قبل از سرد شدن کامل، به بخش نورد که در ادامۀ واحد ریخته گری پیوسته قرار دارد منتقل شده و تمام و یا قسمتی از تغییر شکل بر روی آن انجام می شود.

انواع روش های مختلف دستگاه ریخته گری پیوسته

  1. ریخته‌گری مداوم عمودی (Vertical Continuous Casting): در این روش، فلز مذاب از بالای قالب Casting به طور مداوم سبک می‌شود. نوار فولادی یا قطعه فلزی از طریق قالب پایین می‌افتد و در طول راه خنک شده و به شکل جامد تبدیل می‌شود.
  2. ریخته‌گری مداوم افقی (Horizontal Continuous Casting): در این روش، فلز مذاب افقی و از یک سمت به دیگر سمت قالب ریخته‌گری را طی می‌کند. نوار فولادی یا قطعه فلزی از سمت یک آغاز می‌شود و در طول مسیر خنک شده و به شکل جامد تبدیل می‌شود.
  3. ریخته‌گری مداوم مایع (Slab Continuous Casting): در این روش، فلز مذاب به شکل صفحه‌ای (Slab) ریخته می‌شود. نوار فولادی صاف و بلندی که عرض آن بسیار بزرگتر از ضخامت است، تولید می‌شود.
  4. ریخته‌گری مداوم قطعات خاص (Special Shape Continuous Casting): در این روش، قطعات فلزی با شکل‌های خاص و منحصر به فرد مانند پروفیل‌های مختلف، استوانه‌ها و قطعات با پیچیدگی‌های هندسی تولید می‌شوند.

هر یک از این روش‌ها بسته به نوع محصول نهایی، نیازهای فرایند تولید و مواد مورد استفاده متفاوت هستند. همچنین، این روش‌ها ممکن است با توجه به نیاز‌های خاص صنعت فلزی و فولادسازی بهبود یافته و ترکیب شوند.

انواع قالب های دستگاه ریخته گری مداوم

قالب در ماشین ریخته گری پیوسته برای شکل ‌دهی به مذاب فلز استفاده می ‌شود. مواد مذاب بعد  از عبور از درون قالب، با شکل های مختلف از آن خارج می ‌شوند. امروزه معمولاً برای همگن شدن مواد درون قالب و همچنین خروج بهتر قطعات، از دستگاه لرزاننده (Oscillator) استفاده می شود.

قالب ریخته گری مداوم باید به اندازۀ کافی در برابر سایش مقاوم باشد. همچنین باید خاصیت انتقال حرارت مطلوبی نیز داشته باشد. با توجه به این دو ویژگی، جنس قالب Casting مداوم را از مس یا گرافیت انتخاب می‌ کنند.

  • قالب های مسی

سطح مس مورد استفاده در قالب ریخته گری پیوسته را با استفاده از کروم آبکاری و سخت می ‌کنند. ضخامت تقریبی این پوشش ۰٫۱۵ میلی‌متر است. این قالب ها متشکل از صفحات مسی و بدنۀ فلزی (نگه‌ دارندۀ صفحات) هستند که در بین این صفحات مسی و بدنه فلزی، آب جریان دارد.

  • قالب های گرافیتی

گرافیت به علت خواص منحصر به فرد خود مانند عدم چسبندگی به فلز مذاب، دمای ذوب بالا و عدم اختلاط شیمیایی با ترکیبات مذاب به گزینۀ مناسبی برای ساخت قالب ‌های Casting مداوم تبدیل شده ‌است. امروزه فلزاتی مانند چدن خاکستری، چدن سفید، آلیاژ‌های آلومینیم و آلیاژ‌های طلا و نقره، اغلب در قالب ‌های گرافیتی تولید می ‌شوند.

 

نحوه سفارش دستگاه ریخته گری چگونه است؟

نحوه ثبت سفارش دستگاه ریخته گری پیوسته (مداوم)

می‌توانید برای خرید دستگاه ریخته گری پیوسته به فروشگاه ما  sales.cnctransit.ir مراجعه کنید.

این فروشگاه یکی از وب‌سایت‌های فروش دستگاه‌های صنعتی در ایران می‌باشد و دستگاه ریخته گری پیوسته نیز یکی از محصولات موجود در آن می‌باشد. قبل از خرید دستگاه ریخته گری پیوسته ، بهتر است از قابلیت‌ها و مزایای آن که در مقاله به آن اشاره شد آگاهی داشته باشید و با مشاوران فنی سایت فروشگاهی ما مشورت کنید. همچنین، قیمت دستگاه و شرایط خرید را نیز باید قبل از خرید بررسی کنید.

 

ما در سی ان سی ترانزیت خدمات خرید خارجی، حمل بین المللی و واردات دستگاه آلات صنعتی را بصورت کامل از لحظه بارگیری در مبدا تا استقرار در محل مورد نظر شما را انجام میدهیم. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

به این پست امتیاز دهید !

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 6

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X