دستگاه فرز افقی سی ان سی

 

کسانی که به فکر خرید دستگاه فرز سی ان سی هستند، در همان ابتدای راه باید تصمیم بگیرند که دستگاه فرز CNCافقی را به کار ببرند یا عمودی. هرکدام از این دستگاهها و ویژگی‌های خاص خود را دارند و سعی می‌کنیم که به طور مجزا آنها را معرفی کنیم. در دستگاه فرز CNC افقی به دلیل نحوه قرارگیری اسپیندل و همچنین استفاده از ابزارهای برشی متنوع، کارایی وسیعی برای کارگاه ما وجود دارد.

دستگاه فرز افقی چیست؟
دستگاه فرز افقی چیست؟

دستگاه فرز افقی چیست؟

دستگاه فرز سی ان سی به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که در جریان آن اسپیندل دستگاه به موازات و به حالت افقی نسبت به میز دستگاه قرار می‌گیرد. بسیاری از دستگاه‌های افقی دارای یک میز چرخش داخلی هستند که اجازه می‌دهد فرایند برش در زاویه‌های مختلفی انجام گیرند و تحت عنوان میز یونیورسال (universal table) شناخته می‌شود.

در این دستگاه‌ها، ابزار برشی بر روی اسپیندل نصب شده و حرکت رفت و برگشت اسپیندل منجر به انجام به برش‌های طولی و به طور ویژه برش‌های سطحی می‌شود. این دستگاه‌ها کاربرد چندانی در حوزه حفاری و سوراخ کاری ندارند، اما به طور ویژه کار بر روی سطوح مختلف و برش دادن به صورت شیار در کار آنها دیده می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که دستگاه فرز CNC افقی عملکرد بسیار سریع‌تر و مطمئن‌تر نسبت به سایر دستگاه‌ها داشته باشد. در برخی موارد هم ممکن است تعداد محورها به سه، چهار یا پنج عدد افزایش یابد که طبیعتاً قدرت برشی دستگاه را به مراتب بالاتر می‌برد.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت های دستگاه فرز افقی سی ان سی کدامند؟

مزایا و معایب دستگاه فرز افقی چیست؟
مزایا و معایب دستگاه فرز افقی چیست؟

از آنجایی که دستگاه فرز افقی CNC در مدل‌های مختلفی و با ویژگی‌های اضافی مختلفی روانه بازار می‌شود، قیمت نهایی دستگاه نیز می‌تواند رنج بسیار متنوعی داشته باشد. از علل مهمی که در قیمت نهایی یک دستگاه سی ان سی فرز افقی نقش دارد می‌توان به موارد زیر به صورت تیتروار اشاره کرد: جنس قطعه کار، تعداد محور دستگاه، حداکثر میزان جابه‌جابب هر یک از محورها و سرعت حرکت آن‌ها، بیشترین ابعاد قطعه کار و حداکثر وزن مجاز، شرکت و کشور سازنده، کیفیت ساخت دستگاه، توان دستگاه و سرعت چرخش اسپیندل.

مزایا و معایب دستگاه فرز افقی چیست؟

یکی از قابلیت‌های جالب در مدل‌های متداول ماشین فرز افقی سی ان سی، وجود قابلیتی تحت عنوان پالت چنجر    (pallet changer) می‌باشد. در واقع میز قطعه کار در این مدل از دستگاه CNC فرز افقی به دو بخش کاملا مجزا که رو‌ به‌ روی یکدیگر قرار می‌گیرند، طراحی و ساخته می‌شود. بدین ترتیب در حین کارکرد دستگاه بر روی قطعه کار بسته شده بر روی یک بخش از میز، بخش دیگر میز قابلیت تنظیم مجدد و بستن قطعه کار جدیدی توسط اپراتور را دارد. در شکل شماتیک زیر نیز می‌توانید یک نمونه از آن را مشاهده کنید. همین قابلیت سبب می‌شود تا سرعت ماشین‌کاری در مقایسه با دستگاه فرز سی ان سی، بدون پالت چنجر به مراتب بیشتر باشد. چرا که زمانی برای باز و بسته کردن قطعه کار تلف نخواهد شد و در نتیجه راندمان نهایی بالاتر خواهد بود. این ویژگی اثر خود را در سری‌تراشی و مواردی که نیاز به تراشکاری قطعات مشابه در تعداد بالا است، بیش از موارد دیگر نشان ‌می‌دهد.

از جمله مزایای ماشین فرز افقی CNC در مقایسه با مدل عمودی، قابلیت ماشین‌کاری قطعات پیچیده‌تر و دارای هندسه سخت‌تر در زمان کوتاه‌تر می‌باشد. مزیت بعدی دستگاه CNC فرز افقی، سرعت بالاتر فرآیند ماشین‌کاری است. به نحوی که این اختلاف سرعت به 3 تا 4 برابر در مقایسه با دستگاه فرز عمودی CNC می‌رسد. به عنوان مزیت آخر می‌توان به مواردی همچون طول عمر بیشتر ابزار برش و کیفیت سطح مطلوب‌تر در فرآیند پرداخت نهایی، اشاره کرد. در نتیجه‌ی تمام مزایای بالا، محصول نهایی با هزینه تمام شده کمتری تولید خواهد شد. به سختی می‌توان معایبی در این دستگاه پیدا کرد ولی شاید بتوان قیمت زیاد مدل‌های پیشرفته آن را یکی از معایب عمده در به کارگیری دستگاه در کارگاه‌های کوچک و نیمه بزرگ در شهرهای نه چندان صنعتی عنوان نمود.

مقایسه دستگاه فرز افقی و عمودی:

اصلی‌ترین فرق دو مدل یاد شده به محور اسپیندل آن‌ها باز ‌میگردد. به نحوی که در مدل افقی اسپیندل دستگاه بر روی محوری به موازات افق (موازی سطح میز) قرار گرفته و در مدل ماشین فرز عمودی سی ان سی محور اسپیندل به صورت عمودی (عمود بر سطح میز) قرار گرفته است. در خلال بحث در زمینه، مزایا و معایب ماشین فرز سی ان سی افقی، به دیگر تفاوت‌های آن با مدل عمودی نیز خواهیم پرداخت.

ویدیو یک نمونه دستگاه فرز عمودی CNC

 

ویدیو کارکرد دستگاه فرز افقی CNC

 

برند های مطرح دستگاه فرز افقی در جهان:

شرکت هایی که در زمینه تولید و فروش ماشین فرز سی ان سی افقی فعالیت می کنند؛ در سطح دنیا زیاد است.سابقه فعالیت برخی از آن ها نسبت به برخی دیگر در این زمینه بیش تر است. به همین دلیل محصولات تولیدی این شرکت ها از کیفیت و دوام بیش‌تر برخوردار است. در ادامه با تعدادی از شرکت های معتبر و حرفه ای که در زمینه تولید دستگاه فرز افقی CNC فعالیت بیشتری داشته اند را خواهید شناخت.

شرکت‌های ژاپنی: Yamazaki Mazak – Okuma – TOSHIBA MACHINE

شرکت‌ آمریکایی: Haas

شرکت‌های آلمانی :Maschinenfabrik – Berthold Hermle AG

ما در سی ان سی ترانزیت خدمات خرید خارجی، حمل بین المللی و واردات دستگاه آلات صنعتی را بصورت کامل از لحظه بارگیری در مبدا تا استقرار در محل مورد نظر شما را انجام میدهیم. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

به این پست امتیاز دهید !

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X