دستگاه فرز عمودی سی ان سی

دستگاه فرز سی ان سی عمودی به عنوان یکی از محبوب‌ترین دستگاهها برای برش کاری و سوراخکاری بر روی قطعات سنگین و بزرگ است. این دستگاه‌ها به دلیل طراحی خاص خود می‌توانند برش‌های بسیار دقیق و با کیفیت به شکل‌های مختلف انجام دهند که بخش مهمی از توانایی آنها به دلیل بهره بردن از نرم افزار CNC است. اصولاً دستگاه‌های عمودی به شکلی هستند که حرکت دادن ابزار برشی در پنج جهت برای آن‌ها چندان سخت نیست.

دستگاه فرز عمودی چیست؟
دستگاه فرز عمودی چیست؟

دستگاه فرز عمودی چیست؟

دستگاه فرز سی ان سی یک دستگاه برش قطعات مختلف به صورت عمودی است که در آنها ابزار برشی و اسپیندل به صورت عمود نسبت به میز دستگاه قرار می‌گیرند. این وضعیت در قرار گیری ابزار برشی و اسپین در باعث می‌شود که محدوده حرکتی دستگاه بیشتر به صورت عمودی باشد و به همین دلیل برای برش‌های عمودی و برای سوراخکاری و حفاری مناسب هستند. این دستگاه‌ها برای برش دادن مواد مختلف مانند فلزات و پلاستیک‌ها به کار گرفته می‌شوند و محدودیتی در کاربرد آنها وجود ندارد.

یکی از قابلیت‌های دستگاه فرز CNC عمودی این است که در آن‌ها از نرم افزار سی ان سی استفاده شده است. این نرم افزار که تحت کنترل کامپیوتر است به خوبی می‌تواند حرکت دستگاه و به طور ویژه اسپیندل را در جهت‌های مختلف کنترل کند و از آن برای برش‌های دقیق در جهت‌های مختلف استفاده کند.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت های دستگاه فرز عمودی سی ان سی کدامند؟

برای تهیه دستگاه سی ان سی فرز عمودی، قیمت آن مسئله بسیار مهمی به شمار می‌رود. احتمالا با خود فکر کرده‌اید که دستگاه نو انتخاب مناسبی برای شماست؛ اما اشتباه نکنید، برخی از دستگاه‌های دست دوم و قدیمی از کیفیت بسیار بالاتری برخوردارند. در خصوص ماشین‌های فرز عمودی سی ان سی، نو یا دست دوم بودن محصول، آنچنان در تعیین قیمت آن به چشم نمی‌آید. به طور معمول این دستگاه‌ها با توجه به کشور سازنده، عملکرد، قدرت، نوع آن‌ها، سال ساخت و تعداد تیغه‌ها، قیمت‌های متفاوتی دارند. گاهی قیمت دستگاه نو از برخی برندها از دست دوم برخی برند دیگر بسیار ارزان‌تر است. حتی بعضی اوقات دستگاه ساخت سال 1995 با توجه به برند، قدرت و توانمندی آن از یک دستگاه نو گران‌تر است. شما می‌توانید با توجه به نیاز و بودجه خود، به بررسی محصولات موجود در بازار بپردازید و دستگاه مناسب خود را تهیه کنید.

مزایا و معایب دستگاه فرز چیست؟
مزایا و معایب دستگاه فرز چیست؟

مزایا و معایب دستگاه فرز چیست؟

با توجه به طرح کلی که برای نرم افزار دستگاه و همچنین طراحی بدنه دستگاه در نظر گرفته شده، امتیازات جالب توجهی در کاربرد دستگاه فرز CNC عمودی وجود دارد که آن را نسبت به دستگاه‌های افقی برتر می‌کند. به همین دلیل برخی از کارگاه‌ها ترجیح می‌دهند که به سراغ این دستگاه‌ها بروند. از جمله برتری این دستگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دید بهتر و مناسب‌تر

دستگاه‌های فرز عمودی به دلیل باز بودن فضای کار دستگاه و همچنین نحوه طراحی میز دستگاه، دید بهتر و کاملتری در اختیار تکنسین قرار می‌دهد. بنابراین وقتی که شما با یک دستگاه ۵ محور کار می‌کنید و دستگاه از لحاظ سرعت کندتر است، شما خیلی راحت‌تر می‌توانید جزئیات را تحت کنترل داشته باشید و برش‌های دقیق انجام دهید.

هزینه نگهداری و کاربرد پایین‌تر

در بند قبل گفتیم که خرید دستگاه فرز CNCعمودی این امکان را به صاحب کارگاه می‌دهد که وضعیت برش را به طور کامل در اختیار داشته باشد. این یعنی شما می‌دانید که دستگاه دقیقاً به چه شکلی عمل می‌کنند و در چه جاهایی احتمال بروز خطا وجود دارد. به همین راحتی امکان کم کردن برخی از مشکلات وجود دارد و هزینه کار و نگهداری دستگاه را پایین‌تر می‌آورد.

سهولت و مناسب بودن برای کاربران

کنترل و مدیریت دستگاه‌های فرز عمودی بسیار کاربر پسند است و استفاده گسترده از این ماشین‌ها به این معناست که کار مناسب و ماهرانه با آن راحت‌تر است. به طور کلی اکثر کارگاه داران معتقدند که این دستگاه‌ها سرراست است و نیاز به وسایل خاصی برای تکمیل فرایند برش ندارند..

دقت فوق العاده

استفاده از نرم افزار سی ان سی در این دستگاه‌ها باعث شده که برش‌های دقیق و با کیفیتی داشته باشند و خطر خطای انسانی در آنها به حداقل برسد. ضمن اینکه شما به عنوان تکنسین و اپراتور تسلط کاملی به کار دستگاه دارید و مطمئن هستید که در هیچ کدام از بخش‌های آن خطا وجود ندارد.

دستگاه فرز عمودی CNC علی‌رغم مزیت‌هایی که دارد، برخی ضعف‌ها نیز دارد. اولین ضعف این دستگاه در عملکرد آن است. دستگاه فرز افقی قابلیت نصب چندین تیغه و افزایش سرعت کار را دارد. اما دستگاه فرز عمودی سی ان سی این قابلیت را ندارد. این مسئله سرعت کار را اندکی محدود می‌کند. از طرف دیگر در دستگاه افقی برش‌ها در دو جهت انجام می‌شوند؛ ولی در عمودی تنها در یک جهت برش صورت می‌گیرد. این ضعف به خصوص زمانی چشمگیر می‌شود که بدانید در فرز افقی با نصب چندین تیغه امکان برش گرد و یا خطی در دو جهت به طور همزمان وجود دارد، اما فرز CNC عمودی از چنین ویژگی‌ای بی‌بهره است.

مقایسه دستگاه فرز عمودی و افقی:

در مقایسه دستگاه عمودی و افقی سی ان سی با هم اولین مسئله که بیش از هر چیز به چشم می‌آید؛ قیمت این دستگاه‌ها است. دستگاه فرز عمودی CNC اغلب بسیار ارزان‌تر از مدل افقی هستند، به‌ طوری که گاه حتی این اختلاف قیمت به سه تا چهار برابر می‌رسد. از سوی دیگر دستگاه فرز عمودی سی ان سی، از فرز افقی کوچک‌تر است و فضای کمتری را اشغال می‌کند. یکی از مهم‌ترین مزایای فرز عمودی این است که در برش‌ها در یک جهت هستند. اما در فرز افقی برش‌ها در دو جهت ایجاد می‌شوند. این مسئله به سادگی بیشتر کار با دستگاه فرز عمودی کمک می‌کند.

برند های مطرح دستگاه فرز عمودی در جهان:

دستگاه‌های CNC ساخت ژاپن از باکیفیت‌ترین دستگاه‌هایی هستند که در ایران وجود دارند و به فروش می‌رسند. این دستگاه‌ها استهلاک کمی دارند؛ در نتیجه تا مدت‌ها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در حال حاضر بهترین برندهای ژاپنی که دستگاه‌های CNC را تولید می‌کنند؛ از قرار زیر هستند:

برند سی ان سی MAZAK مازاک
برند سی ان سی MAZAK مازاک

۱-   Yamazaki Mazak

شرکت Yamazaki Mazak در سال 1919 تاسیس شد و از همان زمان محصولات بسیار باکیفیتی را به بازار عرضه کرد. محصولات این برند، در طول زمان و متناسب با نیازهای مشتری رشد کرده‌اند و به نوعی می‌توان آن را یکی از پایه‌گذاران صنعت تولید سی ان سی دانست. از معایب اصلی Mazak می‌توان به این موضوع اشاره کرد که خدمات پس از فروش خوبی را در ایران ارائه نمی‌دهد و محصولات آن قیمت بالایی دارند. برای مشاهده وب سایت مازاک اینجا کلیک کنید.

برند سی ان سی OKUMA اوکاما
برند سی ان سی OKUMA اوکاما

۲-   Okuma

Okuma در سال 1898 تاسیس شد و محصولات خود را با قیمت نسبتا خوبی به سرتاسر جهان عرضه می‌کند. محصولات این برند دارای یک سیستم کنترل سفارشی به نام OSC هستند که به اپراتورهای دستگاه این امکان را می‌دهد تا تنظیمات دلخواه خود را بر روی آن اعمال کنند. شرکت Okuma هم مانند Mazak خدمات پس از فروش خود را در ایران ارائه نمی‌دهد. برای مشاهده وب سایت اوکاما اینجا کلیک کنید.

برند سی ان سی DMG MORI دی ام جی موری
برند سی ان سی DMG MORI دی ام جی موری

۳-   DMG Mori

DMG Mori را در واقع می‌توان یک برند ترکیبی آلمانی ژاپنی دانست که از ترکیب دو شرکت gildemeister آلمان و  mori seilki ژاپن به وجود آمده است. این شرکت از سال 2009 فعالیت خود را آغاز کرده و امروز به یک برند مطرح تولید کننده دستگاه CNC تبدیل شده است. انواع ماشین‌آلات تراش، فرز و سنگ‌زنی ساخت شرکت DMG در ایران در دسترس است و شما می‌توانید از خدمات پس از فروش آن‌ها بهره‌مند شوید. برای مشاهده وب سایت دی ام جی اینجا کلیک کنید.

برند سی ان سی TOYODA تویودا
برند سی ان سی TOYODA تویودا

۴-   Toyoda

Toyoda یک برند ژاپنی معتبر است که طیف گسترده‌ای از محصولات شامل دستگاه‌های CNC افقی و عمودی و سیستم‌های اتوماسیون را به بازار عرضه می‌کند. این برند از سال 1941 فعالیت خود را آغاز کرده و امروزه کارخانه‌های خود را در کشورهای آمریکا، تایلند و چین توسعه داده است. برای مشاهده وب سایت تویودا اینجا کلیک کنید.

برند سی ان سی CHIRON چیرون (شیرون)
برند سی ان سی CHIRON چیرون (شیرون)

۵-   CHIRON

برند Chiron یک برند ژاپنی است که انواع ماشین‌آلات CNC را از سال 1950 تا امروز روانه بازار کرده است. محصولات این برند در حال حاضر به عنوان یکی از سریع‌ترین انواع دستگاه‌های سی ان سی شناخته می‌شوند که این موضوع بیشتر به دلیل استفاده از فناوری‌های روز در ساخت آن‌ها است. ماشین‌آلات دقیق شیرون از نظر سرعت، کیفیت و کارایی بسیار منحصر به فرد هستند و می‌توانند برش‌های بسیار خوبی و دقیقی را با سرعت بالا ایجاد کنند. برای مشاهده وب سایت شیرون اینجا کلیک کنید.

برند سی ان سی MAKINO ماکینو
برند سی ان سی MAKINO ماکینو

۶-   MAKINO

ماکینو یکی از شرکت‌های ژاپنی پیشرو در زمینه ارائه انواع ماشین‌آلات CNC است. این برند از اوایل دهه 60 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده و انواع ماشین‌های فرز با کنترل عددی را به بازار عرضه کرد. در سال 1981 این برند با شرکت LeBlond آمریکایی، یک همکاری مشترک را آغاز کرده و به بازارهای این کشور راه پیدا کرد. در حال حاضر انواع دستگاه‌های ماشین کاری افقی و عمودی را می‌توان در میان محصولات این برند پیدا کرد. برای مشاهده وب سایت ماکینو اینجا کلیک کنید.

دستگاه فرز افقی CNC چیست؟

تمامی مطالبی که تا الان در خصوص فرز عمودی در این مقاله مطالعه کردید را در یاد داشته باشید ما ویدیویی در کانال آپارات سی ان سی ترانزیت منتشر کردیم که در آن دستگاه فرز افقی cnc مورد بررسی قرار گرفته است از طریق بخش زیر میتوانید ویدیو را مشاهده کنید.

ما در سی ان سی ترانزیت خدمات خرید خارجی، حمل بین المللی و واردات دستگاه آلات صنعتی را بصورت کامل از لحظه بارگیری در مبدا تا استقرار در محل مورد نظر شما را انجام میدهیم. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

به این پست امتیاز دهید !

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X