در حمل بین المللی دستگاه آلات سی ان سی چه مواردی را از قبل باید بررسی کرد؟

در حمل بین المللی دستگاه آلات سی ان سی چه مواردی را از قبل باید بررسی کرد؟
در حمل بین المللی دستگاه آلات سی ان سی چه مواردی را از قبل باید بررسی کرد؟

در حمل بین المللی دستگاه آلات سی ان سی چه مواردی را از قبل باید بررسی کرد؟

در این مقاله قصد داریم مسائل مهم در خصوص حمل بین المللی دستگاه آلات سی ان سی از مبدا کشورهای خارجی به مقصد ایران را مورد بررسی قرار دهیم. اولین و مهم ترین مسئله‌ای که بیشترین تاثیر بر فرایند حمل دستگاه آلات سی ان سی را دارد، نوع سرویس حمل می‌باشد که بسته به شرایط دستگاه آلات خریداری شده، شرایط فروشنده خارجی و همچنین مسیر ترانزیتی تعیین خواهد شد.

انواع سرویس‌ حمل در مبحث حمل دستگاه آلات سی ان سی به شرح زیر است:

  • حمل با سرویس دایرکت (مستقیم)
  • حمل با سرویس ترنسشیپ (دارای یک تخلیه بارگیری در مسیر ترانزیت)

در حمل بین المللی دستگاه آلات سی ان سی چه مواردی را از قبل باید بررسی کرد؟

هرکدام از سرویس‌های فوق به دو صورت، حمل با کامیون ایرانی و حمل با کامیون خارجی بسته به شرایط پروژه عملیاتی می‌شوند.

هنگام برنامه ریزی جهت حمل دستگاه آلات سی ان سی ابتدا باید به سوالات زیر پاسخ شفاف دهیم:

۱.اخذ مجوز ترخیص دستگاه آلات از گمرکات اتحادیه اروپا به چه صورتی خواهد بود؟

برای پاسخ به این سوال ۳ حالت وجود دارد:

حالت اول: زمانیکه فروشنده میتواند کارهای گمرکیش را با هزینه و مسئولیت خودش انجام دهد که در این حالت شما میتوانید بعد از اخذ تاییدیه‌های امور گمرکی بعنوان مثال آماده بودن سند ایکس وان اقدام به اعزام کامیون جهت بارگیری کنید.

حالت دوم: زمانیکه فروشنده امکان انجام امور گمرکی را ندارد اما میتواند بعنوان یک فروشنده رسمی در اروپا که یوری نامبر و وت نامبر معتبر دارد فاکتور فروش ارائه نماید، در این حالت با اخذ فاکتور فروش و وکالت نامه جهت انجام امور گمرکی اتحادیه اروپا ابتدا اقدام به اخذ مجوزات گمرکی کرده و سپس کامیون را جهت بارگیری اعزام می‌کنیم.

حالت سوم: زمانیکه فروشنده امکان انجام امور گمرکی را ندارد و نمیتواند بعنوان یک فروشنده رسمی در اروپا فاکتور رسمی ارائه نماید و همچنین فاقد یوری نامبر و وت نامبر می‌باشد، در این حالت ابتدا با فروشنده مذاکره مینماییم تا اگر میتواند اقدام به اخذ یوری نامبر و وت نامبر بکند و سپس از وی فاکتور رسمی گرفته و ماننده حالت دوم اقدام به انجام امور گمرکی نماییم. اما در صورتیکه فروشنده امکان اخذ یوری نامبر هم نداشته باشد در اینصورت باید شرکتی را در اروپا پیدا کنیم تا با اخذ کمیسیون و هزینه برای ما حکم فروشنده دستگاه آلات را داشته و امکان ارائه فاکتور رسمی نیز داشته باشد. سپس ماننده حالت دوم جهت امورات گمرکی اقدام می‌شود.

۲. آیا فروشنده امکان فروش مستقیم به افراد ایرانی را دارد به صورتی که خریدار روی اسناد تابعیت ایرانی داشته باشند؟

در صورتیکه فروشنده امکان فروش مستقیم به افراد ایرانی را داشته باشد این بدین معناست که امکان اخذ مجوز گمرکی اتحادیه اروپا بنام ایران نیز ممکن است و در خصوص اعزام کامیون نیز زمانی میتوانیم بدون دغدغه از ماشین‌های ایرانی استفاده کنیم که خود فروشنده مجوز گمرکی (ایکس وان) به نام ایران را اخذ نماید.

در صورتیکه فروشنده امکان فروش مستقیم به افراد ایرانی را نداشته باشد طبیعتا مسائل تحریم روی کار می‌آید و ما باید موارد زیادی را مورد بررسی قرار دهیم من جمله خرید دستگاه توسط کدام شرکت در کدام کشور (شرکت ثالث) قابل انجام است – آیا پرداخت هزینه دستگاه باید از طریق حساب شرکت ثالث باشد یا میتوانیم از طریق حساب‌های دیگر برای فروشنده پرداختی داشته باشیم – آیا فروشنده امورات گمرکی را انجام خواهد داد یا نه –آیا دستگاه آلات دو کاربره هستند (کاربرد نظامی و غیر نظامی) و …. که این موضوعات را در موارد بعدی بررسی خواهیم کرد.

آیا فروشنده امکان بارگیری بر روی کامیون ایرانی را خواهد داشت؟
آیا فروشنده امکان بارگیری بر روی کامیون ایرانی را خواهد داشت؟

۳. آیا فروشنده امکان بارگیری بر روی کامیون ایرانی را خواهد داشت؟

اگر فروشنده عنوان کند که با کامیون ایرانی مشکلی ندارد، جهت قطعی کردن نوع سرویس حمل بایستی از فروشنده مورد دوم را سوال کنیم و چنانچه مشخص شود که ایکس وان بنام ایران توسط فروشنده اخذ شده است میتوان بارگیری روی کامیون ایرانی را بدون ریسک انجام داد. در غیر اینصورت بارگیری باید توسط کامیون خارجی انجام شود.

۴. دستگاه آلات مدنظر از لحاظ تکنولوژی و کاربرد، آیا دارای کاربرد نظامی یا تکنولوژی پیشرفته هستند؟

طبیعتا پرسش این سوال بخاطر روشن تر شدن طریقه خرید، اخذ مجوز گمرکی و در نهایت تعیین نوع سرویس حمل می‌باشد. اگر چنانچه دستگاه آلات دارای تکنولوژی پیشرفته و دو کاربره باشند بدیهی است حساسیت گمرک اتحادیه اروپا در خصوص صدور مجوز ترخیص بسیار بیشتر خواهد شد. در این مواقع بایستی ردی از هویت ایرانی در فرایند خریدمان نباشد و از طریق شرکت‌های ثالث خارجی اقدام به خرید نماییم.

۵. نحوه پرداخت هزینه دستگاه آلات (حواله ارزی) به چه صورتی می‌باشد؟

بیاد داشته باشید قبل از اینکه اقدام به پرداخت هزینه دستگاه آلات نمایید حتما ابتدا موارد یک تا چهارم را مورد بررسی قرار دهید، اگر چنانچه مجوز ایکس وان را فروشنده به نام ایران اخذ کرده باشد، دیگر مکانیسم نحوه انتقال پول به اروپا مهم نیست و شما میتوانید از طریق صرافی‌های معتبر و همچنین صرافی گروه تجاری برزین جهت حواله ارزی اقدام نمایید. در صورتیکه امکان خرید دستگاه آلات بصورت مستقیم میسر نباشد یعنی الزام خرید توسط شرکت‌های ثالث بخاطر مسائل تحریم وجود داشته باشد در این حالت بایستی هزینه دستگاه آلات نیز از طریق همین شرکت ثالث که فاکتور به نامش صادر شده پرداخت شود زیرا در اتحادیه اروپا حین فرایند ترخیص چنانچه گمرک درخواست صورت مالی نماید، شما ناچار هستید حواله را از طریق همین شرکت انجام داده باشید. برای همین مسائل نیز میتوانید از طریق شرکت‌های جوینت گروه تجاری برزین در ترکیه، ارمنستان و امارات حسب مورد با هماهنگی مجموعه اقدام نمایید.

ابعاد و وزن دستگاه آلات به چه صورتی هستند؟
ابعاد و وزن دستگاه آلات به چه صورتی هستند؟

۶. ابعاد و وزن دستگاه آلات به چه صورتی هستند؟

میزان بارخوری یک کامیون نرمال به لحاظ عرضی ۲.۴۸ متر به لحاظ ارتفاع ۲.۷ متر و به لحاظ طولی ۱۳.۶ متر می‌باشد. ظرفیت مجاز جهت بارگیری ۲۰ تن و قابل رزرو تا ۲۴ تن نیز می‌باشد. به همین جهت باید در اولین وهله توجه داشته باشید دستگاه آلات شما امکان جای گیری در کامیون را داشته باشند. در غیر اینصورت جهت تامین کامیون و سرویس حمل مناسب پکینگ لیست و اینویس خود را از طریق لینک زیر برای ما ارسال بفرمایید.

۷. مقدار پروژه چقدر است؟ به اندازه یک کامیون فول، کمتر یا بیشتر؟

چنانچه پروژه شما فضای کمی از کامیون را اشغال کرده و فضای بسیار زیادی خالی می‌ماند میتوانید از سرویس‌های حمل گروپاژ ویژه دستگاه آلات سی ان سی را از گروه سی ان سی ترانزیت درخواست نمایید تا بار شما را کنار بارهای خودمان حمل نماییم و هزینه شما به مراتب کاهش یابد.

در غیر اینصورت سعی نمایید خریدتان به طوری باشد تا از فضای کامیون استفاده بهینه را انجام داده باشید و در صورتیکه مقدار دستگاه آلات شما بیشتر از یک کامیون نیاز دارد حتما قبل از خرید، اسناد پکینگ و اینویس را برای ما ارسال بفرمایید چراکه اخذ مجوز ترخیص از اتحادیه اروپا در شرایطی که بارمان بیشتر از یک کامیون است فرایند خاصی دارد و باید طبق قوانین خاص عمل نمود.

به این پست امتیاز دهید !

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X