نحوه تنظیم قرارداد خرید خارجی دستگاه آلات و ماشین آلات صنعتی

نحوه تنظیم قرارداد خرید خارجی دستگاه آلات و ماشین آلات صنعتی
نحوه تنظیم قرارداد خرید خارجی دستگاه آلات و ماشین آلات صنعتی

نحوه تنظیم قرارداد خرید خارجی دستگاه آلات و ماشین آلات صنعتی

در این مقاله سعی داریم در خصوص نحوه تنظیم قرارداد خرید دستگاه آلات و ماشین آلات صنعتی چارچوبی را با یک فروشنده خارجی تشریح کنیم که در برگیرنده حداکثر منافع شما باشد. خرید دستگاه آلات صنعتی بسته به کشوری که فروشنده شما در آن مستقر است میتواند شرایط خاصی داشته باشد، ما در این مقاله سناریوای را مد نظر قرار می‌دهیم که فروشنده شما در اتحادیه اروپا مستقر می‌باشد.

چراکه خرید دستگاه آلات از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل قوانین سخت گیرانه و کنترل‌های گمرکی دارای شرایط پیچیده تری نسبت به سایر کشورها مانند چین است.

فرض کنیم شما دستگاه آلاتی را مانند دستگاه فرز و تراش سی ان سی جهت خرید انتخاب نموده‌اید و به لحاظ فنی کارایی دستگاه برایتان احراز شده است. هم اکنون وارد مبحث عقد قرارداد خرید خواهیم شد که نهایتا منجر به صدور سند پروفرما می‌شود.

در مبحث خرید دستگاه آلات صنعتی از فروشندگانی که در کشور عضو اتحادیه اروپا فعالیت می‌کنند فروشنده شما جهت صدور فاکتور فروش و انجام امور گمرکی باید دارای دو کد باشد که عبارت است از  یوری نامبر و وت نامبر.

مانند سایر کشورها به هنگام انجام عمل فروش، فروشنده باید بتواند فاکتور صادر نماید و فروشنده جهت صدور فاکتور که نشان دهنده فعالیت قانونی وی باشد نیاز به کدهای مورد اشاره دارد. درواقع شما باید به دنبال فروشنده‌ای باشید که دو مورد فوق را داشته باشد در غیر اینصورت باید فروشنده دیگری در اتحادیه اروپا بیابید که بابت دستگاه‌های گزینش شده شما فاکتور صادر کند که این عمل دارای ریسک و خطرات بسیار زیادی می‌باشد.

مسئولیت خریدار و فروشنده
مسئولیت خریدار و فروشنده

مسئولیت خریدار و فروشنده

به هنگام مذاکره با فروشنده باید سعی بر این باشد که مسئولیت طرفین به گونه‌ای تقسیم شود تا دربرگیرنده منافع و امنیت در امورات باشد. مهم ترین مسئله در بحث خرید دستگاه آلات صنعتی از اروپا موضوع مسئولیت اخذ مجوزات ترخیص از گمرک اتحادیه اروپا می‌باشد. در اروپا جهت ترخیص، صدور سند ایکس وان و حسب مورد در برخی مواقع سند بافا نیز مورد نیاز است. شما بعنوان خریدار باید سعی کنید مسئولیت ترخیص و صدور سند ایکس یا بافا را بر فروشنده محول نمایید. در غیر اینصورت بایستی کلیه امورات ترخیص از اتحادیه اروپا را بر عهده بگیرید که به عبارتی ریسک ضبط شدن دستگاه آلات در اتحادیه اروپا همواره با شما خواهد بود چراکه ترخیص دستگاه آلات صنعتی به دلیل قوانین سخت گیرانه در اروپا فرایند حساسی دارد.

مسئولیت حائز اهمیت بعدی عملیات بارگیری در مبدا یا محل فروشنده می‌باشد که اغلبا فروشنده دستگاه آلات، ماشین آلاتی جهت بارگیری دستگاه آلات بر روی کامیون اعزام شده دارند و در مواردی فروشنده اقدام به رزرو لیفتراک یا جرثقیل می‌کند که در این مواقع تاریخ اعزام کامیون باید دقیق باشد. در مواردی فروشنده عملیات بارگیری را نیز به خریدار (شما) محول می‌کند که در اینصورت بایستی در کشور مبدا نماینده‌ای جهت هماهنگی لیفتراک یا جرثقیل پیدا کنید. حتما در قرارداد خرید مباحث مربوط به شرایط و هزینه‌های بارگیری بایستی قید شوند.

مورد بعدی نحوه پرداخت و تسویه حساب شما با فروشنده می‌باشد، بدیهی است بدلیل تحریم‌های بین المللی روابط سویفت بین بانکی قطع بوده و امکان استفاده از اعتبارات اسنادی فراهم نمی‌باشد پس جهت امن کردن موضوع پرداخت ناچار هستید پرداخت را به حداقل دو مرحله تقسیم کرده و مشروط نمایید. بعنوان مثال ۲۰ درصد هزینه فاکتور را بعنوان پیش پرداخت و الباقی را در قبال صدور اسناد حمل و بارگیری کالا تسویه نمایید.

 

شروط اینکوترمز مناسب جهت خرید دستگاه آلات صنعتی
شروط اینکوترمز مناسب جهت خرید دستگاه آلات صنعتی

شروط اینکوترمز مناسب جهت خرید دستگاه آلات صنعتی

اینکوترمز چیست؟

اینکوترمز یک اصطلاح جهانی است و فقط به یک کشور یا یک منطقه محدود نمی‌شود. این اصطلاح جهانی معامله بین واردکننده و صادرکننده را تعریف می‌کند تا هر دو طرف از مسائلی همچون وظایف، هزینه ها، خطرات، مسئولیت ها و همچنین مدیریت تدارکات و حمل و نقل؛ از پذیرش محصول گرفته تا تحویل آن را به خوبی درک کنند.

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌شود مقاله اینکوترمز را مطالعه بفرمایید.

 

در خرید دستگاه آلات صنعتی بدیهی است ترم اینکوترمز شما باید بطوری باشد تا حداقل هزینه و مسئولیت بر شما که خریدار هستید محول شود. معمولا بهترین ترم جهت خرید دستگاه آلات صنعتی ترم FCA و ترم FOB می‌باشد و بدترین ترم EXW می‌باشد.

 

ترم FCA  در خرید دستگاه آلات صنعتی

در این روش فروشنده کالاها را در یک محل مشخص همراه با ترخیص صادرات به خریدار تحویل می‌دهد. کالاها ممکن است به حمل‌کننده‌ای که از طرف خریدار معرفی شده، یا طرف دیگری که توسط خریدار مشخص شده تحویل داده شوند.

 

ترم FOB  در خرید دستگاه آلات صنعتی

در این حالت فروشنده تمام هزینه‌ها و خطرات را تا زمانی که کالا را در کشتی بارگیری کند، متحمل می‌شود. قرارداد FOB فروشنده را ملزم می‌کند که کالا را در یک کشتی که توسط خریدار تعیین می‌شود به بندر مورد نظر تحویل دهد. در این مورد، فروشنده باید ترخیص کالا را نیز به این ترتیب انجام دهد. از سوی دیگر، خریدار لازم است تا هزینه حمل بار دریایی، هزینه بارنامه، بیمه، تخلیه بار و هزینه حمل و نقل از مبدا تا مقصد را پرداخت کند.

 

ترم EXW  در خرید دستگاه آلات صنعتی

در این روش بعد از عبارت EXW نام یک مقصد قرار می‌گیرد. فروشنده موظف است بار را در این مقصد تحویل بدهد. این اصطلاح حداکثر تعهد را روی خریدار و حداقل تعهد را روی فروشنده ایجاد می‌کند.

به این پست امتیاز دهید !

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای: 4

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X