واردات تراکتور

تراكتور چیست؟

واردات تراکتور، که اغلب در کاربردهایی که قدرت مهمتر از سرعت است، دیده می شوند، معمولاً هنگام کشیدن یا فشار دادن بارهای سنگین به کمک می آیند. در حالی که رانندگی با وسایل نقلیه دیگر در جاده های نامناسب یا در خشکی بدون جاده مانند مزارع غیرممکن است، تراکتورها می توانند به راحتی حرکت کنند.

اولین دستگاه های دارای سیستم قدرت مورد استفاده در مزارع در اوایل قرن 19 ظاهر شدند. یکی از اولین نمونه ها به نام موتور قابل حمل در انگلستان در سال 1812 توسط ریچارد ترویتیک ساخته شد. اولین نمونه که مانند قطارها با بخار نیرو می گیرد، موتور انبار نامیده شده بود. حدود 50 سال پس از نمونه مورد استفاده در تجارت ذرت، اولین وسیله نقلیه مشابه تراکتورهایی که امروز می شناسیم ساخته شد.

در مثال جدید از انگلستان، از اسب ها برای حمل و نقل از مکانی به مکان دیگر استفاده می شد، اما می توانست به تنهایی در محیط کار عمل کند. مطابق با شرایط آن زمان، حرکت از موتور، که مانند قطار بخار در جلوقرار دارد، توسط یک زنجیر بلند به محور عقب منتقل می شد. البته میزان خرابی چنین دستگاهی بسیار بالا بود. موتورهای بخار حدود 40 سال مورد استفاده قرار گرفتند و طراحی آن تغییر چندانی نکرد تا اینکه موتورهای احتراق داخلی بیرون آمدند و مورد استفاده قرار گرفتند.

تاریخچه تراكتورها

در سال 1892، اولین تراکتور با موتور احتراق داخلی، در ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت. که از موتور تک سیلندر بنزینی و گیربکس خود ساخته استفاده می كرد، در عرض سه سال ورشکست شد. مقدار قدرت در اولین نمونه های موتوری که در انگلستان در سال 1892 ساخته شد 20 اسب بخار بود. این نمونه ها یک چرخ در جلو داشتند، چرخ های عقب بزرگ و از لاستیک ساخته شده بودند. موتور از سیستم خنک کننده آب استفاده می کرد. گیربکس شامل یک حالت جلو و یک حالت عقب بود. 500 دستگاه از این مدل 300 پوند قیمت داشت كه تولید و به کشورهای مختلف جهان صادر شد. در سال 1908، مدل چهار چرخ به تصویب رسید. در سال 1917، تراکتور فوردسون که توسط هنری فورد ساخته شد، اولین مدلی بود که به تولید انبوه رسید.

در سال 1923 سهم بازار فوردسون در ایالات متحده به 77 درصد رسید. کارخانه های اسلحه سازی در آمریکا که پس از جنگ جهانی دوم بیکار شدند، شروع به تولید تراکتور کردند. پس از آن، تعداد تراکتورها به سرعت افزایش یافت و مدل های مازاد در چهارچوب کمک های مارشال به کشورهای خاصی از جمله ترکیه اهدا شد. تعداد تراکتورها که در سال 1948 در تركيه 1800 دستگاه بود، در کمتر از ده سال به 45 هزار دستگاه رسید.

پیکربندی های مختلف در تراکتور

اگرچه انتظار می‌رود تراکتورها برای کشش بهتر مانند خودروهای آفرود و جیپ‌ها به شکل 4×4 ظاهر شوند، اما به دلیل ساختار و هزینه، تنها نوع دیفرانسیل عقب محبوب است. چرخ های جلو کوچک، چرخ های عقب بزرگ، موتور کاملا بلند و در جلو، صندلی راننده درست جلوی چرخ عقب است و قسمت بالایی به طور کلی باز است. ساختار کلی سال هاست که تغییر نکرده است، اما در مدل های جدید ممکن است نکات مثبتی مانند کابین بسته، تهویه مطبوع و سیستم صوتی برای راحتی به قسمت سر نشين اضافه شود.

کابین همچنین ایمنی راننده را افزایش می دهد و عوارض نامطلوب مانند بلع مگس را کاهش می دهد. در محیط هایی که خاک اغلب بسیار مرطوب و باتلاقی است، می توان با تراکتورهای مخصوص با پایه های خزنده مواجه شد. چنین مدل هایی مانند وسایل نقلیه ساختمانی به جای فرمان با کمک اهرم ها مدیریت می شوند. همچنین می‌توان تراکتورهایی با چرخ‌های جلوی بزرگ را دید و این مدل‌ها در بیشتر موارد چهار چرخ متحرک هستند.

سوخت های دیگری مانند نفت سفید نیز می توانند در موتورهای بنزینی که تا دهه 1960 محبوب بودند استفاده شوند. برخی از تراکتورها دو مخزن سوخت مجزا دارند که مخزن کوچکتر بنزین را برای احتراق اولیه نگه می دارد و مخزن بزرگتر سوخت ارزان تری را در خود جای می دهد. پس از سال 1960 و از جمله امروز، موتور دیزل مورد استفاده قرار گرفته است. بسته به مدل، قدرت موتور بین 18 تا 575 اسب بخار متغیر است. در برخی مناطق می توان از سوخت های خاصی مانند بیودیزل یا روغن نباتی استفاده کرد. تراکتورهای LPG نیز وجود دارند،

اما ترجیح داده نمی شوند زیرا به نوع خاصی از مخزن تحت فشار نیاز دارند. گیربکس ها دستی هستند و در مدل های قدیمی برای تعویض دنده باید تراکتور متوقف می شد. در نمونه های جدید از گیربکس نوع متغیر پیوسته به نام CVT استفاده شده است. پسوند شفت، معروف به PTO، که در عقب تراکتورها قرار دارد، امکان انتقال نیرو به خودروهای متصل به عقب را فراهم می کند. علاوه بر این، سیستم های انتقال الکتریکی و هیدرولیک را می توان به اتصال عقب اضافه کرد.

واردات تراکتور

تراکتور یکی از پرفروش ترین ادوات کشاورزی پیشرفته در جهان می باشد که از آن در زمینه های مختلفی از جمله باربری، سمپاشی، شخم زدن، درو کردن و غیره کمک گرفته می شود. به صورت کلی تمامی ارقام آن را می توان در سه دسته اصلی تراکتور شاسی، تراکتور چرخ دار و تراکتور زنجیری تقسیم بندی کرد. لازم به ذکر است که هر یک از این دسته ها دارای چندین رقم مختلف با کارکرد و توان قدرت موتور متفاوتی می باشند. با توجه به اینکه تراکتورها یکی از مهم ترین ابزارهای کشاورزی مکانیزه به حساب می آیند که از آن برای افزایش راندمان کاری باغدار و کشاورز کمک گرفته می شود، شرکت های متعددی فعالیت خودشان را در زمینه تولید تراکتورهای مختلف برای انجام امور مشخصی آغاز کردند.

ایران نیز یکی از کشورهای پیشرو در زمینه تولید انواع محصولات کشاورزی می باشد که سالانه بخشی از نیاز بازار خود به تراکتور را از طریق واردات تامین می کند. متاسفانه ایران به دلیل تحریم های متعددی که با آن مواجه است، امکان تولید تراکتورهای سنگین و متوسط را در حجم بالا ندارد و به ناچار در راستای پاسخگویی به حجم بالای تقاضا برای خرید تراکتور، اقدام به واردات این محصول از کشورهای متعددی از جمله آلمان، بلاروس، چین، کره جنوبی و غیره می کند.

در حال حاضر قیمت تراکتور وارداتی نو در بازارهای داخلی ایران بسیار بالا می باشد، این موضوع سبب شده بسیاری از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی توانایی خرید رقم صفر این ماشین را نداشته باشند؛ این موضوع منجر به افزایش حجم واردات تراکتور دست دوم شده است. در حال حاضر واردات تراکتور دست دوم با رشد چند ده درصدی همراه بوده است. در نظر داشته باشید که واردات انواع تجهیزات کشاورزی از جمله تراکتور، نیاز به مجوز استاندارد دارد؛ در غیر این صورت امکان ترخیص کالا از گمرک برای واردکنندگان امکان پذیر نخواهد بود.

 

 

تراکتور وارداتی

تراکتورهای وارداتی به دلیل قدرت بالا و استحکام زیاد، طرفداران زیادی در کشور دارند. ارقام مختلف تراکتور وارداتی دارای قدرت بین 10 تا 500 اسب بخار می باشند. در نظر داشته باشید که هرچه قدرت اسب بخار تراکتور بیشتر باشد، می توان از آن برای انجام امور دشوارتری کمک گرفت. همچنین قیمت انواع تراکتور وارداتی با قدرت تراکتور ارتباط مستقیم دارد، در واقع بالا بودن قدرت تراکتور سبب افزایش قیمت این محصول در بازار خواهد شد. قیمت تراکتورهای وارداتی به مولفه های متعددی از جمله کشور سازنده، نام برند تولید کننده، نوسانات ارزی، نرخ تورم و حجم واردات بستگی دارد. در نظر داشته باشید که قوانین واردات تراکتور به نسبت سال ساخت و قدرت اسب بخار متغیر می باشد. معمولا تراکتورهای وارداتی دست دوم باید طبق شرایط خاصی وارد شوند.

تراکتورهای واردتی دست دوم تنها در صورتی که بیش از 4 سال از سال ساخت آنها نگذشته باشد، امکان ترخیص از گمرک و وارد شدن به بازار ایران را دارند. همچنین تراکتورهای وارداتی بایستی جزء کالاهای تولید شده توسط شرکت های معتبر و بزرگ جهانی از جمله جاندیر، فرگوسن، نیوهلند و غیره باشند؛ در نظر داشته باشید که تمامی ارقام تراکتور وارداتی اعم از نو و دست دوم نباید مشمول ضوابط فنی واردات خودرو باشند. همچنین در صورتی که برند تولید کننده دارای نمایندگی خدمات پس از فروش در ایران نباشند، امکان واردات تراکتور وجود نخواهد داشت. قوانین ذکر شده برای واردات تمامی ارقام تراکتور جزء ضرورات به حساب می آید و واردکنندگان ملزم به رعایت تمام موارد ذکر شده می باشند.

 

 

واردات تراکتور جاندیر

جاندیر یکی از بزرگترین شرکت های تولیدکننده تجهیزات کشاورزی می باشد که در سال 1837 توسط شخص جان دیر در ایالت متحده آمریکا تاسیس شد. با توجه به تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا برای صادرات و واردات محصولات مختلف، معمولا واردات تراکتور جاندیر به ایران از طریق صادرات مجدد به انجام می رسد. معمولا این کالا از کشورهایی مانند آلمان که ممانعتی برای واردات ابزارآلات کشاورزی به ایران ندارد، به ایران صادر می شود.

تراکتور جاندیر موجود در بازار ایران دارای ارقام مختلفی از جمله تراکتور جاندیر 3140، تراکتور جاندیر 3350 و غیره می باشد که این ارقام از نظر اندازه، کاربرد، قدرت موتور، مصرف سوخت و مشخصات ظاهری تا حد زیادی با یکدیگر تفاوت دارند. با توجه به اینکه تراکتور جاندیر یکی از قدیمی ترین ارقام تراکتور موجود در بازار ایران به حساب می آید و از کیفیت بالایی نیز برخوردار است، همواره کشاورزیان و باغداران متعددی به دنبال خرید این رقم تراکتور می باشند.

این موضوع سبب افزایش حجم واردات تراکتور جاندیر در چند سال اخیر شده است. به صورت کلی تراکتور جاندیر وارداتی را می توان به دو دسته نو و دست دوم تقسیم بندی کرد که هر یک از آنها دارای بازار فروش و مشتریان مختص به خودشان می باشند. در نظر داشته باشید که واردات تراکتور جاندیر در صورتی که مشمول ضوابط فنی واردات خودرو نباشد، امکان پذیر نیست.

حجم واردات تراکتور جاندیر به صورت مستقیم بر روی قیمت این محصول در بازارهای داخلی تاثیر دارد. ممکن است شما هنگام خرید تراکتور جاندیر با قیمت های متغیری مواجه شوید که این موضوع تا حدودی به دلیل اضافه کردن هزینه های جانبی و غیرضروری توسط واسطه های متعدد می باشد. برای اطلاع از قیمت واقعی و خرید تراکتور جاندیر می توانید از  سی ان سی ترانزیت کمک بگیرید.

تعرفه واردات تراکتور

تراکتور دارای ارقام مختلفی از جمله تراکتور چهار چرخ، تراکتور دو چرخ، تراکتور کمرشکن باغی، تراکتور زراعی، تراکتور 6 سیلندر و غیره می باشد. تعرفه واردات تراکتور براساس رقم آن مشخص می شود. در نظر داشته باشید که تعرفه واردت تراکتور دائما در حال تغییر است؛ بنابراین هنگام واردات این کالا بایستی از تعرفه گمرکی آن اطلاع پیدا کنید. در ادامه برخی از تعرفه های واردات تراکتور برای شما ذکر شده است. در نظر داشته باشید که تعرفه های ذکر شده ممکن است نسب به قدرت موتور دارای عواض و حق ورودی متغیری باشند. همچنین تراکتورهای کشاورزی با قدرت موتور بیش از 110 اسب بخار، مشمول پرداخت 9 درصد مالیات ارزش افزوده و 5 درصد حق ورودی می باشند.

  • تعرفه گمرکی واردات تراکتور (غیر از تراکتورهای مشمول شماره 09 87) (برحسب قدرت موتور دارای عوارض متفاوتی می باشد) : 8701
  • تعرفه گمرکی واردات تراکتورهای چرخ زنجیری : 870130
  • تعرفه گمرکی واردات تراکتور کشاورزی با قدرت بیشتر از 120 اسب بخار : 87013020
  • تعرفه گمرکی واردات تراکتور باغی کمرشکن : 87019120
  • تعرفه گمرکی واردات تیلر در صورتی که غیر قابل جداکردن از وسائل آماده سازی زمین باشد : 84328000

 

به این پست امتیاز دهید !

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد رای: 3

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X