واردات دستگاه آلات صنعتی با حواله نیمایی

<yoastmark class=

واردات دستگاه آلات صنعتی با حواله نیمایی

در این مقاله سعی داریم واردات دستگاه آلات صنعتی با حواله نیمایی را تشریح کنیم و در مورد تفاوت این نوع ارز با ارز آزاد مطالبی را بیان کنیم. همچنین نحوه دریافت این نوع حواله را مرحله به مرحله تشریح می‌کنیم.

 

ارز نیمایی چیست؟
ارز نیمایی چیست؟

ارز نیمایی چیست؟

قبل از اینکه بتوانیم به ارز نیمایی و قوانین آن بپردازیم، ابتدا باید یک تعریف درست و دقیق از آن داشته باشیم. همانطور که خودتان می دانید، دولت در روز بیست و یکم فروردین ماه سال ۱۳۹۷، طرح سامانه ارز نیمایی را به مرحله اجرا گذاشت. این طرح که با اهداف جلوگیری از قاچاق و توزیع عادلانه ارز به مرحله اجرا رسید، تاثیرات بسیار زیادی در اقتصاد کشور گذاشت. کلمه “نیما” به معنای نظام یکپارچه معاملات ارزی است که امروزه مورد استفاده خیلی از تجار قرار می گیرد.

این نظام موفق شد تا زمانی که بین ارز آزاد و ارز دولتی، شکافی بسیار عمیق ایجاد شده بود، به سیستمی بسیار پر رنگ و محبوب تبدیل شود. اما نقش دقیق این سیستم در معاملات ارزی چیست؟ یکی از مهمترین ویژگی ها و وظایف این نظام، تامین امنیت در بازار معاملات ارز است. طبق اساسنامه، همه تقاضا کنندگان و عرضه کنندگان، می توانند با مراجعه به یکی از صرافی های مجاز یا وبگاه این سامانه، ارز مورد نیاز خود را تامین کنند. نظام ارزی نیما به عنوان واسطی بین سامانه پنجره ی واحد تجارت فرامرزی و سامانه جامع تجارت عمل می کند.

اگر بخواهیم یک نگاه کلی به این موضوع داشته باشیم، چهار گروه در این سامانه تاثیر گذارند:

  • دسته‌ی اول وارد کنندگان خدمات یا کالا هستند و به عنوان متقاضیان ارز نیز شناخته می شوند.
  • دسته‌ی دوم صادر کنندگان این خدمات و کالا هستند که اتفاقا دولت و صادر کنندگان نفت نیز از همین دسته اند.
  • گروه بعدی، واسطه هایی هستند که عرضه کنندگان را به متقاضیان وصل می کنند. بانک ها و صرافی ها، حجم عظیمی از این دسته را تشکیل می دهند.
  • و دسته‌ی آخر نیز، سیاست مدارانی هستند که نرخ و قوانین این سیستم را مشخص می کنند.

 

تفاوت ارز آزاد با ارز نیمایی

همانطور که گفته شد ارز نیما ایجاد شد تا شکاف بین ارز آزاد و ارز دولتی را کمتر کند. طبیعتا نرخ ارز نیمایی از ارز آزاد کمتر خواهد بود و این میزان بستگی به زمانی دارد که شما میخواهید حواله بزنید چراکه نوسانات ارزی روزانه هستند و امکان دارد مابه التفاوت نرخ نیما با آزاد امروز از دیروز بیشتر باشد یا کمتر. تا لحظه نگارش این مقاله تفاوت این دو نرخ در بیشترین حالت خود بصورت میانگین ۴ هزار تومان بوده است.

 

نحوه دریافت ارز <yoastmark class=

نحوه دریافت ارز نیمایی برای واردات دستگاه آلات صنعتی

اگر واردکننده دستگاه آلات هستید و زیرساخت وارداتی خود را فراهم نموده‌اید شما میتوانید از امتیاز حواله نیمایی بهره مند شوید. برای واردات دستگاه آلات صنعتی با حواله نیمایی شما ابتدا باید پروفرمای وارداتی خود را در قالب پرونده ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت ایجاد نمایید. سپس از سازمان صمت استان خود پیگیری نمایید تا پرونده شما به لحاظ مجوزات فنی و تخصیص ارز در بستر سامانه جامع تجارت تایید شوند.

بعد از اخذ تاییدیه‌های اولیه پرونده شما باید به بانک عامل خود مراجعه نمایید تا مراحل دریافت ارز نیمایی را برایتان تشریح کنند. معمولا گام بعدی انجام یکسری مکاتبات با بانک عامل بوده و سپس درخواست تخصیص ارز نیما در بستر سامانه جامع را بایستی ثبت نمایید تا بانک عامل بعد از تایید آن شما در صف تخصیص ارز نیما که معمولا ۳۰ روز کاری زمان می‌برد قرار بگیرید.

بعد از گذشت ۳۰ روز ارز نیمایی شما تخصیص می‌یابد و جهت انجام حواله بانک از شما تضامین و وثایقی را مطالبه خواهد کرد و معمولا میزان تضمینی که بانک عامل درخواست می‌کند ۳۰ درصد ارزش پروفرمای شما خواهد بود که میزان نقد یا چکی بودن آن به بانک عامل شما بستگی خواهد داشت.

بعد از مرحله تضامین بانک عامل تیک تعهد را در سامانه جامع تایید خواهد کرد تا شما بتوانید معامله ارزی انجام بدهید.

لازم بذکر است از لحظه تخصیص ارز شما تا ۳۰ روز کاری فرصت خواهید داشت تا معامله ارزی خود را انجام دهید در غیر اینصورت تخصیص ارز شما منقضی شده و بایستی دوباره جهت تمدید اقدام نمایید.

موضوع حائز اهمیت بعدی این مورد است که دولت در قبال ارائه این امتیاز از شما تضمین می‌گیرد که محصولات پرونده وارداتی را وارد نمایید و اسناد حمل آن را تا حداکثر ۶۰ روز (بستگی به بانک دارد) از لحظه اولین حواله به بانک عامل تحویل نمایید در غیر اینصورت بنا به قوانین نیمایی شما ملزم به پرداخت عین مبلغ معامله شده به بانک خواهید بود.

 

نحوه حواله نیما در سامانه جامع تجارت
نحوه حواله نیما در سامانه جامع تجارت

نحوه حواله نیما در سامانه جامع تجارت

جهت حواله نیمایی شما به ۲ حالت میتوانید اقدام نمایید:

استفاده از صرافی بانک عامل

در این روش صرفا شما از بانک عامل خود درخواست نموده و بانک اطلاعات حساب مقصد و میزان وجه را بعد اعلام شما در برنامه کاری خود قرارداده و در قبال پرداخت ریالی ارزش حواله از طرف شما، حواله را به مقصد مورد نظر انجام خواهد داد. لازم بذکر است بانک نرخ نیمای خود را به شما اعلام کرده و در صورت تایید از طرف شما این امورات انجام می‌گیرد.

 

استفاده از صرافی‌های مجاز ثبت شده در سامانه جامع تجارت

در این روش شما وارد سامانه جامع تجارت شده و در تب عملیات ارزی به قسمت خرید ارز مراجعه می‌کنید سپس پرونده ثبت سفارش مدنظر را انتخاب نموده و درخواست خرید ارز را در سامانه ثبت می‌کنید. بعد از اینکه درخواست شما ثبت شد تمامی صرافی‌های مجاز امکان رویت درخواست شما را خواهند داشت و پیشنهادات خود را برای شما ارسال می‌کنند که شامل نرخ ارز و شرایط حواله ‌می‌باشد. شما بعد از مطالعه و بررسی پیشنهادات، موردی که مناسب باشد را انتخاب می‌کنید و الباقی مراحل که شامل پرداخت ریالی و مکاتبات و .. است، سامانه به شما نشان خواهد داد. همچنین میتوانید وارد لینک زیر شده و ویدیو آموزش حواله نیمایی را ملاحظه نمایید.

 

صرافی برزین بعنوان موسسه مالی ثبت شده گروه تجاری سی ان سی ترانزیت و گروه بین المللی برزین در خدمت شماست تا حواله‌های ارزی خود را با بهترین نرخ در سریع‌ترین زمان ممکن عملیاتی سازد. جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس گرفته و یا به سایت برزین مراجعه بفرمایید

 

به این پست امتیاز دهید !

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 2

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X