خدمات واردات گروه سی ان سی ترانزیت
ما مبحث واردات را به ۴ بخش تقسیم میکنیم: بخش اول فراهم کردن زیرساخت واردات بخش دوم اقدامات خرید خارجی بخش سوم اقدامات لجستیکی خریدار بخش چهارم اقدامات پس از ترخیص.
بخش اول: فراهم کردن زیرساخت واردات
-
آشنایی با مقررات واردات
پروسه واردات دارای فرایند پیچیدهای است که هر واردکننده موظف میباشد قبل از هر اقدامی دانش خود را نسبت به این امورات افزایش دهد. اینکه اطلاعات خود را چگونه نسبت به این عملیات افزایش دهیم نکتهی خوبی است که حتی دانستن مسیر صحیح گردآوری اطلاعات به نوبه خود کمک زیادی به وارد کننده خواهد کرد. در وهله اول مطالعه قوانین مرتبط با واردات پیشنهاد میشود تا ذهنیت شما را نسبت به این موضوع آماده تر نماید. به منظور آشنایی شما با قوانین اصلی و ضروری واردات کالا، در این بخش سعی کردیم به چند مورد از قوانین اصلی و آیین نامه های اجرایی در این زمینه اشاره کنیم. موارد ذیل قوانین اصلی و مهم در حوزه صادرات و واردات کالا می باشند که هر واردکننده کالا موظف است اطلاعات کامل، جامع و به روزی در مورد این قوانین و آیین نامه ها را کسب نماید:
- قانون مقررات صادرات و واردات: این قانون از جمله اصلیترین قوانین پایه ای در حوزه های مختلف تجارت بوده و در سال 1372 توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. این قانون در 24 ماده مختلف تدوین شده و به بیان کلیات و خط قرمزهای مربوط به حوزه های تجاری می پردازد.
مقاله مرتبط: دانلود قانون مقررات صادرات و واردات و بررسی آن
- آییننامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات: این آییننامه در ادامه ی قانون فوق و در سال 1373 توسط هیئت وزیران به تصویب رسید. آییننامه مذکور در 46 ماده تنظیم شده و نکات اجرایی مختلفی را در زمینه واردات کالا بیان می کند.
مقاله مرتبط: دانلود آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات و بررسی آن
- قانون و آییننامه امور گمرکی: این قانون در سال 1390 توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و حاوی نکاتی در زمینه ترخیص کالا و فرایندهای گمرکی می باشد. مطالعه این آییننامه تجار و بازرگانان را با قوانین واردات کالا بیشتر آشنا خواهد کرد.
مقاله مرتبط: دانلود قانون و آیین نامه امور گمرکی و بررسی آن
- کتاب مقررات صادرات و واردت: این کتاب نکات اجرایی بسیار زیادی را در خصوص واردات کالاهای مختلف و تعرفه های مرتبط با آن ها بیان می کند و همچنین نکته مهم در خصوص این کتاب این است که که کتاب مذکور هر ساله بروزرسانی شده و توسط سازمان توسعه تجارت منتشر میشود.
مقاله مرتبط: دانلود کتاب مقررات صادرات و واردات
- بخشنامههای اجرایی: بخشنامهها و دستورالعملهای اجرایی جزء مهمترین قوانین واردات کالا به شمار می روند و مطالعه ی آن ها شما را با جزئیترین و به روزترین مقررات این حوزه آشنا میکند. برای اطلاع از این بخشنامه ها لازم است که به طور مرتب و روزانه اخبار و اطلاعات مربوط به تجارت و واردات کالاهای مختلف را بررسی کنید.
بخشنامههای اجرایی واردات و صادرات
-
شناخت و بررسی کالای وارداتی
در وهله بعدی میبایست کالای هدف مورد نظر خود را بررسی نمایید. شایان ذکر است این بررسی باید از دو جنبه صورت گیرد که عبارت است از: ۱. بررسی قوانین، بهای فروش و شرایط صادرات آن کالا در کشور صادر کننده ۲. بررسی قوانین، بهای تمام شده و شرایط واردات آن کالا در کشور مقصد
بعد از بررسی موارد فوق میبایست بیزنس پلن واردات و طرح توجیحی را برای موضوع فعالیت خود طرح ریزی نمایید.
مقاله مرتبط: بیزنس پلن واردات
-
اخذ کارت بازرگانی و انتخاب رشته فعالیت
در مراحل واردات کالا اساسی ترین زیرساخت برای واردات و صادرات، داشتن کارت بازرگانی است. در صورت نداشتن کارت بازرگانی مجوز برای صادرات و واردات کالا را نخواهید داشت؛ بنابراین قبل از هر اقدامی، جهت اخذ کارت بازرگانی اقدام کنید. بعد از اخذ این کارت نوبت به انتخاب رشته فعالیت خواهد رسید که در امر واردات محدود به ۳ فصل و در خصوص صادرات محدودیتی وجود ندارد. بعنوان مثال اگر قصد واردات دستگاه آلات مستعمل صنعتی را دارید بایستی فصل ۸۴ را جزو فصول انتخابی کارت بازرگانی (رشته فعالیت) داشته باشید.
مقاله مرتبط: کارت بازرگانی چیست؟
-
اخذ سایر مجوزها (پروانه بهره برداری)
شایان ذکر است اقلام وارداتی هرکدام مجوزهای خاص خود را دارند که قبل از واردات، میبایست این مجوزها اخذ گردد بعنوان مثال برای واردات دستگاه آلات صنعتی مستعمل شما نیاز به پروانه بهره برداری یا جواز تاسیس خواهید داشت و بدیهی است که امورات مرتبط با اخذ مجوز را باید بصورت همزمان آغاز نمایید. برای مطلع شدن از مجوزهای لازم کافیست شرایط واردات کالای مدنظرتان را از سازمان صنعت معدن و تجارت هر استان استعلام نمایید.
بخش دوم: اقدامات خرید خارجی
در بخش دوم فرایند واردات به مراحل خرید خارجی میپردازیم که به عبارت ساده تر اینگونه میتوان بیان نمود: بخش دوم بایستی فروشنده مناسب و کالای مناسب را بیابیم و قرداد خریدمان را عملیاتی نماییم. در ادامه به تشریح کلی این مراحل میپردازیم.
-
یافتن تامین کننده
مهم ترین موضوع خرید خارجی یافتن کالای مناسب و تامین کننده مناسب است، بدیهی است برای یافتن این منابع امروز روشهای متنوعی وجود دارد که جستجوی اینترنتی جزو قابل دسترس ترین روشها برای همه میباشد. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص مقاله زیر را مطالعه نمایید.
مقاله مرتبط: خدمات خرید خارجی سی ان سی ترانزیت
-
مکاتبات اولیه و درخواست قیمت به همراه کاتالوگ
یکی از دانشهایی که واردات کننده نیاز دارند آن را کسب کند، دانش مکاتبات با فروشندگان خارجی میباشد. مکاتبات در امور بازرگانی به موضوعات مختلفی طبقه بندی میشوند بعنوان مثال مکاتبات درخواست قیمت، درخواست تخفیف، درخواست کاتالوگ، درخواست پروفرما و … که تمامی پروسه خرید خارجی را شامل میشود. ما در مقالهای جداگانه به تفسیر مکاتبات پرداختهایم که از لینک زیر میتوانید به آن صفحه رجوع نمایید.
مقاله مرتبط: مکاتبات بازرگانی بین المللی
-
اعتبار سنجی فروشنده
وقتی صحبت از واردات میشود بحث نقل و انتقال سرمایه مطرح میباشد و هر دو طرف خریدار یا فروشنده بایستی نهایت اقدامات را جهت حفظ منافع خود انجام دهند. مهم ترین مسئله قبل از انتقال سرمایه اعتبار سنجی طرفین هست چراکه امکان دارد پرداخت انجام شود و فروشنده شما کلاهبردار از آب در بیاید یا اجناس تقلبی برایتان ارسال کند. در این گونه شرایط شما بایستی اعتبار سنجی فروشنده را که از طریق روشهای متفاوتی امکان پذیر است انجام دهید.
مقاله مرتبط: اعتبارسنجی فروشنده چگونه انجام میشود؟
-
مذاکره و توافق بر سر قیمت
بعد از اعلام قیمت و دیگر شرایط ، طرفین نکات مورد توافق را در سند پروفرم یا قرارداد فروش کالا نهایی میکنند، یکی از دغدغه های اصلی و همیشگی خریدار و فروشنده قیمت است. طبیعی است که خریدار بدنبال کاهش قیمت و فروشنده در پی افزایش قیمت است که تمامی این مسائل در سند پروفرما نهایی خواهند شد.
-
نهایی کردن سفارش
بعد از بررسی های خریدار و نهایی شدن شرایط اولیه معامله، فروشنده اقدام به صدور پروفرما اینوویس نموده و به احتمال بالا قرارداد فروش بین طرفین به امضاء میرسد.
-
اخذ پروفرما
در پرفرما باید شرایط ذیل مندرج و تصریح شده باشد:
- شماره و تاریخ صدور پرفرما و تاریخ اعتبار آن
- نام و آدرس کامل فروشنده
- نام و آدرس کامل خریدار
- موضوع و مشخصات کامل کالا با شرح کیفی ، کمی ، تعداد ، مقدار، ابعاد، وزن خالص و ناخالص و همچنین ذکر شماره تعرفه گمرکی
- مبلغ پروفرما با ذکر نوع ارز به تفکیک قیمت واحد ،هزینه بسته بندی و هزینه حمل
- نحوه تفکیک وظایف و مسئولیت ها بین خریدار و فروشنده بر اساس قوانین اینکوترمز
- مبدا و مقصد نهایی کالا به شرح بنادر یا محل بارگیری و تخلیه
- وسیله حمل کالا
- نحوه پرداخت وجه کالا
- کشور سازنده کالاCOUNTRY OF ORIGIN
مقاله مرتبط: پروفرما چیست؟
-
انجام ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت
پس از مراحل ذکر شده نوبت به ثبت سفارش کالای وارداتی میرسد. ثبت سفارش یکی از مهمترین مراحل واردات کالا است که وارد کننده با مراجعه به سامانه ثبت سفارش وزارت صمت، درخواست برای کالای وارداتی خود را ارائه میدهد. ثبت سفارش کالا، مجوز ورود کالا به کشور است. قبل از هرگونه اقدام به واردات کالا، در مورد کالا تحقیق کنید که شامل کالاهای ممنوعه وارداتی نباشد. معمولا ثبت سفارش کالاها مراحل منحصر به فردی دارند و با یکدیگر متفاوت هستند.
مقاله مرتبط: ثبت سفارش چیست؟
-
تشکیل پرونده بانکی
بعد از اخذ تاییدیههای پرونده ثبت سفارش واردات نوبت به تشکیل پرونده بانکی در بانک عاملی که داخل ثبت سفارش انتخاب نمودهاید میرسد. در این مرحله با بانک عامل خود تماس نموده و شرایط و مدارک لازم جهت تشکیل پرونده را نزد آن شعبه جویا خواهید شد. بانک بعد از اخذ مدارک، پروند شما را جهت تخصیص ارز آماده خواهد کرد.
-
درخواست تخصیص ارز
واردات کالا به چندین مجوز نیاز دارد. یکی از مهمترین آنها، مجوز تخصیص ارز بانک مرکزی است. مجوز تخصیص ارز از آنجایی حائز اهمیت است که هنگام واردات، در صورت عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، کالا مجوز ورود به کشور را نخواهد داشت. بعد از درخواست تخصیص ارز، برای پروندههای واردات بصورت ارز نیمایی حدودا یک ماه زمان خواهد برد تا ارز نیما به پرونده شما تعلق یابد. بعد از تخصیص یافته شدن پرونده بانک عامل جهت اعطای مجوز استفاده از ارز نیما (حواله ارزی) از شما تضامین نقدی یا غیر نقدی (بستگی به بانک دارد) مطالبه خواهد نمود. و در نهایت بعد از ارائه تضامین لازم شما میتوانید حواله ارزی را به فروشنده خود از طریق سامانه نیما ارسال نمایید.
مقاله مرتبط: تخصیص ارز نیما چیست و حواله آن چگونه است؟
-
پرداخت بین المللی
پرداخت بین المللی نیز یکی از اقدامات مهم خرید خارجی است که به طبع آن اقدامات متنوعی میتواند صورت بگیرد. بدیهی است شرایط پرداخت و تحویل کالا قبلا در سند پروفرما مورد توافق قرار گرفته است و در این مرحله باید طبق توافقات اقدام نمود. ما در مقالهای جداگانه مطالبی را در خصوص نحوه پرداخت بین المللی بیان کردهایم و شما میتوانید با مطالعه این موارد ایمن ترین حالت پرداخت را تدارک ببینید.
مقاله مرتبط: همه چیز در مورد پرداخت بین المللی در مبحث واردات به ایران
بخش سوم: اقدامات لجستیکی واردات
-
حمل بین المللی
حمل و نقل کالاها همواره به روش های گوناگونی از جمله روشهای حمل و نقل جادهای، ریلی، هوایی و دریایی انجام میشود که باید بسته به مبدا کالا و توافق با فروشنده یکی از این روشها را انتخاب کنید. فروشنده و خریدار انتخاب روش حمل و نقل کالا را با استفاده از قواعد بین المللی اینکوترمز انجام میدهند لذا لازم است که شخص وارد کننده با این قوانین به خوبی آشنا باشد.
مقاله مرتبط: خدمات حمل بین المللی سی ان سی ترانزیت
-
بازرسی کالا
یکی دیگر از فرایندهای مهم امور لجستیکی واردات، بازرسی کالا میباشد که علاوه بر کاربردی بودن جزو مجوزهای الزامی در زمان ترخیص کالا از گمرک میباشد. بازرسی کالا میتواند شما را از کیفیت کالا و منطبق بودن آن با مستندات پروفرما مطمئن سازد. بازرسی انواع متفاوتی دارد من جمله: بازرسی قبل از حمل، بازرسی حین تولید، بازرسی تایید قیمت، بازرسی استاندارد اجباری که در مقاله زیر جداگانه به تشریح این موارد پرداختهایم.
مقاله مرتبط: بازرسی کالا چیست؟
-
ترخیص کالا از گمرک
ترخیص کالا جزو مهم ترین مسائل لجستکی میباشد که خلل در این فرایند موجب ایجاد هزینههای زیاد خواهد شد. در یک پروسه واردات، ترخیص کالا دوبار اتفاق میفتد که عبارتاند از ترخیص کالا در مبدا (ترخیص صادراتی) و ترخیص کالا در مقصد (ترخیص وارداتی). بدیهی است پیش از اجرای واردات مباحث ترخیص کالا بایستی با فروشنده مورد توافق قرار گیرد و حدود مسئولیتها و هزینهها در این موضوع مشخص شود.
مقاله مرتبط: خدمات ترخیص کالای سی ان سی ترانزیت
بخش چهارم: اقدامات بعد از ترخیص
-
رفع تعهد بانکی
رفع تعهد بانکی نیز یکی از اقدامات مهم در چرخه واردات است که شما میبایست بعد از ترخیص کالا از گمرک به بانک عامل مراجعه کرده و در قبال ارائه برگ سبز گمرکی و سایر اسناد مرتبط درخواست رفع تعهد بانکی نموده و تضامین واگذار شده را از بانک تحویل بگیرید.
مقاله مرتبط: رفع تعهد بانکی در واردات چگونه میباشد؟
-
مالیات کارت بازرگانی
طبیعتا استفاده از کارت بازرگانی، فعالیت تجاری تلقی شده و بعد از ترخیص کالاها شما بایستی معاملات خود را ثبت نموده و نسبت به مالیات متعلقه در خصوص کارت بازرگانی با یک شخص متخصص در این زمینه مشاوره کرده و پیش بینیهای لازم را برای پرداختیهای آینده در نظر بگیرید.
مقاله مرتبط: مالیات کارت بازرگانی چیست؟
-
اقدامات سامانه جامع تجارت
اقدامات سامانه جامع پس از ترخیص شامل ثبت معاملات در طرح افق و بصورت کلی ثبتهای بخش تجارت داخلی میباشد که دولت با الزام بر این موارد در نظر دارد چرخه تجاری شفافی را از مرحله واردات تا فروش و توزیع کالا به مصرف کننده نهایی عملیاتی سازد.
مقاله مرتبط: آنچه که باید در مورد تجارت داخلی در سامانه تجارت بدانید
واردات دستگاه آلات صنعتی مستعمل یا نو
تا اینجا شما را با فرایند کلی واردات آشنا کردیم، از آنجایی که یکی از اصلی ترین شاخههای فعالیت گروه تجاری سی ان سی ترانزیت، حمل بین المللی و واردات دستگاه آلات یا ماشین آلات صنعتی میباشد در این قسمت شما را بصورت کلی نحوه اخذ مجوز واردات دستگاه آلات صنعتی مستعمل و نو آشنا خواهیم کرد.
جهت واردات دستگاه آلات صنعتی شما نیاز به مجوز ثبت سفارش این اقلام دارید و جهت اخذ مجوز ثبت سفارش دستگاه آلات، ابتدایی ترین قدم شما اخذ کارت بازرگانی خواهد بود که قبلا به آن اشاره کردیم. بعد از اخذ کارت بازرگانی نوبت به ایجاد پرونده ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت میرسد منتهی قبل از این مورد باید در نظر داشته باشید که جهت واردات دستگاه آلات شما به چند روش متفاوت میتوانید اقدام نمایید که عبارت اند از:
۱. واردات بصورت کالای تجاری
این روش به دو حالت امکان پذیر است:
حالت اول: اقدام از طریق پروانه بهره برداری بازسازی دستگاه آلات و کارت بازرگانی
در این حالت شما علاوه بر کارت بازرگانی باید پروانه بهره برداری برای شغل بازسازی دستگاه آلات صنعتی اخذ نمایید. به گونهای که انگار شغل شما بازسازی دستگاه آلات صنعتی است و مواد اولیه شغلتان، دستگاه آلات صنعتی میباشد. بعد از اخذ پروانه از سازمان صمت استان و همچنین دریافت کارت بازرگانی میتوانید برای ثبت سفارش اقدام نمایید.
حالت دوم: اقدام از طریق مجوز کمیسیون ماده یک و کارت بازرگانی
در این حالت شما محدودیت برای اخذ پروانه دارید لکن در این روش مجوز کمیسیون ماده یک جایگزین پروانه بهره برداری میشود برای اخذ این مجوز باید از طریق دفتر مرکزی مقررات صادرات و واردات در تهران اقدام نمایید.
۲. واردات بصورت کالای نیاز برای خط تولید
این روش به ۳ حالت امکان پذیر است که عبارت اند از:
حالت اول: اقدام از طریق پروانه بهره برداری و مجوز موردی واردات
حالت دوم: اقدام از طریق جواز تاسیس و مجوز موردی واردات
حالت سوم: اقدام از طریق پروانه بهره برداری و کارت بازرگانی
باتوجه به اینکه موارد فوق تخصصی بوده و هر فعال واردکنندهای شرایط خاص خود را دارد که توضیح این موارد هرچند کلی باعث ابهام در موضوع خواهد شد، لذا جهت دریافت اطلاعات کامل و مشاوره تخصصی در این زمینه میتوانید با گروه سی ان سی ترانزیت تماس نمایید.